Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hak i kammen  (Læst 3072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lauge

• Passiv bruger
Hak i kammen
« Dato: 05 Maj , 2014, 21:57 »
Hej,

Jeg er nybegynder i hønsehold og har for nyligt anskaffet mig 4 høns og en hane, Lys Sussex, men nu er hønsene begyndt at hakke i hanens kam. Den var helt blodig imorges, da jeg lukkede dem ud - og "damerne" har været efter hanen det meste af dagen.
Er der andre der har oplevet det, og i så fald, hvad gør man ved det?

På forhånd tak!

Mvh
Lauge
Med venlig hilsen

Lauge

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hak i kammen
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2014, 07:15 »
Øv, det var en kedelig uvane dine høner har fået sig. Har de meget plads at gå på? Af og til kan små hønsegårde uden aktivering give unoder, som fjerpilning og hakkeri.

Har de plads nok, er det stadig en uvane. Det er meget normalt, at høner "plukker" deres hane en smule, men de skal hverken hive fjerene af ham eller hakke ham til blods.

Jeg ville forsøge at smøre hanen med nogen salve der smager grimt, og se om de har en effekt. Man kan købe noget tjæresalve til psoriasis og røde babynumser i håndkøb på apoteket. Måske kan det hjælpe hanen?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2014, 07:56 »
Øv, det var en kedelig uvane dine høner har fået sig. Har de meget plads at gå på? Af og til kan små hønsegårde uden aktivering give unoder, som fjerpilning og hakkeri.

Det er blot ikke "af og til" For lidt plads til udfoldelse giver næsten altid problemer og får selvfølgelig hønsene til at kede sig, så de finder på alternative ' unoder' at beskæftige sig med
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lauge

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2014, 08:15 »
Tak for jeres svar!

De har et hønsehus på ca. 1,5 m2, et overdækket voilere på ca. 3 m2 og derfra er der åbent (hele dagen) ud til en indhegning på græs på ca. 8 m2.
Fra hvad jeg ellers har læst mig til, burde det være plads nok... :)

Det ser ikke ud til at hønerne har hakket i hanen i nat, der er ingen frisk blod på ham... måske er jeg bare begynder-nervøs  ;)
Nu må vi se hvordan det går i løbet af dagen.

Mvh
Lauge
Med venlig hilsen

Lauge

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2014, 08:27 »
Så har de ok med plads /o

Hvis såret får lov til at hele i fred, er der stor chance for, at hønerne vil holde deres næb væk fra kammen. Det er et blodigt sår, som får alle høns til at 'gå til fadet'.

Bliver de ved med at hakke ham, så kan du blive nødt til at lade hanefar gå for sig selv et par dage, mens kammen bliver fin igen - herefter tror jeg, at dit problem er helt løst.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lauge

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2014, 08:30 »
Tak skal du ha'  /o
Med venlig hilsen

Lauge