Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brækket ben?  (Læst 4770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline engstedet

• Passiv bruger
Brækket ben?
« Dato: 05 Maj , 2014, 20:46 »
Jeg passer 4 moskusænder for en bekendt. I dag lå den ene and ned da jeg ville fodre, og jeg ku så se der var noget galt med det ene ben. Den støtter ikke på benet over hovedet. Benet er lidt varmere end det andet ben og jeg tænker det måske er forstuvet? Ejeren siger at anden har siddet fast i en bro (i sprækkerne) her i weekenden og efterfølgende svømmede rundt i søen, så hun har ikke opdaget/set om den kom til skade ved det.
Jeg frygter jo at benet kan være brækket, hvis det er tilfældet, kan man så gøre noget ved det, eller er øksen sidste udvej?
Anden ligger nu i en rede af hø i min stald og både spiser og drikker godt. Det er en ælling fra i år, så et meget ungt dyr.
Hvad skal jeg gøre?

Offline Edmond

• Passiv bruger
Sv: Brækket ben?
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2014, 11:55 »
Jeg har haft held med forbindinger på høns. Først lidt løs gaze og derefter en stiv plasterforbinding eller de forbindinger vi bruger til hunde ved forstuvning. Må ikke være for stramt.
De har været isoleret, til de kunne gå igen.
Til sår på benene bruger jeg pennicillinpudder og porøst plaster.
Måske har jeg bare været heldig, for det er lykkedes hver gang.

Offline engstedet

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2014, 17:55 »
Tak for dit svar. Jeg vil prøve med forbinding da anden er meget frisk og både spiser og drikker. Det kunne være fantastisk hvis det ku lykkes :)

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2014, 18:36 »
Jeg så lige, at America as har proteser/ forbindinger til dværghøns og duer

Offline engstedet

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2014, 18:42 »
Tak for det, det vil jeg kigge på :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2014, 20:00 »
Jeg så lige, at America as har proteser/ forbindinger til dværghøns og duer

Jeg har sådan nogle sæt liggende - de er meget, meget små, og kan desværre slet ikke bruges til en voksen and - en mellemstor høne kan heller ikke bruge dem
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline engstedet

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2014, 20:17 »
Hej Helle

Har kigget på dem, og ja de ser godt nok små ud. Smadder ærgerligt da det lige præcis er sådan en jeg ku bruge bare i str. and.
Har søgt og søgt, men kan desværre ikke finde noget :(

I dag er anden begyndt at hoppe rundt på det raske ben. Håber virkelig den klarer det og det dårlige ben bliver okay igen, men som det ser ud lige nu støtter den kun på det raske ben. Jeg er virkelig meget i tvivl om den kan få et ordentligt liv eller om jeg er nødt til at gøre det forbi for den. Øv hvor er det træls :(

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2014, 20:34 »
Jeg har søgt nettet tyndt for benskinner til høns, så jeg tror simpelthen ikke, at du kan finde et, som passer en and.

Jeg har noget gipsgaze liggende - hvis du kan få en til at hjælpe med at holde anden, så er det faktisk en rigtig god måde at give støtte til det brækkede ben mens det heler. Jeg vil gerne sende dig en pakke, hvis du sender mig din adresse i en pm
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2014, 03:57 »
det er aldrig til at sige hvornår en and lider, som udgangs punkt vil jeg lade den få chancen så længe den spiser og drikker pudser fjer , osv, og når du så ser fremskridt , bliver du jo bekræftiget i at du gør det rigtige

Offline engstedet

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2014, 05:17 »
Hej Kristiank

Det er lige præcis det spørgsmål om anden lider der plager mig.
Den har fra første dag haft en god appetit og den var beskidt da jeg fandt den, men efter jeg tog den med hjem har den passet sine fjer og har siden været ren og tør. I går begyndte den for første gang at bevæge sig rundt. Den rejser sig og hopper på det raske ben og ligger sig så igen når den skal hvile .
Jeg ser det klart som fremskridt, på trods af den stadig ikke bruger det dårlige ben.
Den er også begyndt at rejse sig, sprede vingerne ud og hvæse når vores kat kommer for tæt på, hvorimod den bare lå lige så stille de første to dage, så jeg synes klart den kæmper!

Håber bare det er det rigtige jeg gør, men indtil videre får den i  hvert fald lov at leve