Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hund kom, den så, den sejrede.  (Læst 18062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Hund kom, den så, den sejrede.
« Dato: 05 April , 2009, 05:51 »
Hej alle,

jeg skal lige høre lidt om jeres mening om en sag, jeg desværre indblandet i.

Da jeg kommer hjem til hønsene i dag, efter de har været ude i haven hele dagen. Kan jeg se en masse fjer rundt omkring og, undersøger selvfølgelig de høns som sidder inde i huset (kl 18. hvor resten først gik ind kl. 19). de er tydeligvis i chok og reagere ikke rigtig på at blive samlet op. (det bliver spændende og se hvordan de kommer sig i de kommende dage.)

Jeg har selv været ude og undersøge hvor hunden og ejeren bor, da ejeren ikke selv har været forbi og ligge en seddel med kontaktoplysninger.

Status er 2 høns er bidt og i chok endnu, samt 2 høns som er forsvundet efter angrebet.

Spørgsmålet er,

Hvordan forholder jeg mig i den her sag?

Alle input er meget velkommende.

(rent juridisk skal det lige nævnes, hønsene var inden for matriklen og hunden ligekedes.)


MVH
Sigurd
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #1 Dato: 05 April , 2009, 06:15 »
Sigurd, juridisk er der vel ingen diskussion. Ejere skal have styr over deres løsgående hunde. Men alene det at ejeren ikke har været så anstændig at give sig tilkende, siger jo det hele!
Bevismæssigt vil jeg desværre mene, at du står svagt, med mindre der har været vidner.
Sidste år slap vores nabos puddel ud af deres indhegnede have et par gange, første gang bed den en høne ihjel, anden gang blev den mødt af tre rasende skrukker og ombestemte sig. Vi var også i haven, og kunne jage den hjem anden gang.
Men første gang kom naboen af sig selv ind og spurgte om mine høns var ok, for hun var bange for at hunden havde været her. Da hun hørte at hønen var bidt ihjel, tilbød hun af sig selv at erstatte den. Jeg afslog, for jeg var bare så glad for at finde ud af, hvad der var sket. Det skal så også siges at det ikke var en fin racehøne. Hvis det nu var en af mine dyrt indkøbte dværgaraucanaer, som jeg lige har fået, kan det da godt være jeg ville have den erstattet.
Jeg kan give dig min sympati, og håbe på det bedste for de høns du har tilbage.
Jeg kan også være lidt bange for, at hunden synes din have og høns er et rigtigt sjovt sted, hvor den gerne vil på tur igen!!
Stor medfølelse her fra.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #2 Dato: 05 April , 2009, 07:27 »
JA! det var en dyrt indkøbt dværg creve coure, og en alm. dværg wyandott som blev bidt.  Det er en sort dværg orpington og gul wyandot som ikke har været til at finde siden angrebet.
 
Vores nabo var ude og jæge hunden væk og finde høns rundt omkring, og derfor vidne til det hele, og set ejeren.

« Senest Redigeret: 05 April , 2009, 07:35 Fra Sigurd »
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #3 Dato: 05 April , 2009, 07:36 »
Hvis din nabo har set synderen, og vil stå ved det, står du vel ret godt.
Hvis du nu var en creve coeur, som er vigtig for dit avlsarbejde, er det måske ikke så ligetil at erstatte den.
Jeg ville opsøge hundeejeren, og bede ham erstatte hønsene, det vil trods alt være bedst at klare i mindelighed.
Held og lykke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #4 Dato: 05 April , 2009, 09:13 »
Jeg håber hunde ejeren vil stå ved det når du finder ham.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #5 Dato: 05 April , 2009, 09:13 »
Jeg synes du skal opsøge ejeren med en udskrift af Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred

Forklare ham at der står at han skal give erstatning for de dyr som han hund er dræbt.

§ 3.  Kommer et husdyr uden hjemmel ind på anden mands grund, skal dyrets besidder erstatte den skade, dyret forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse.


Hvis han nu ikke synes at han skal det, så forklar ham yderligere at han står til både erstatning og bøde hvis du bliver nødt til at gå til politiet for at få erstatning, så han vil slippe billigere hvis I ordner det på stedet

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

Det sker faktisk ganske tit at der falder bøder for løsgående hunde...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #6 Dato: 05 April , 2009, 09:25 »
Nej, hvor er det brand-ærgerligt. >:(

Du må jo, år du henvender dig til hundens ejer, fortælle om vidnet og ja, at det er både billigere og mindre omfattende at ordne det i privat regi. Det er dog vigtigt at hundens ejer fatter at denne situation ikke må gentage sig og at der blandt ofrene var et dyr, der havde større betydning for dit avlsarbejde og at det økonomiske beløb er lavere end dets egentlige værdi.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #7 Dato: 05 April , 2009, 11:05 »
Hej Sigurd..
Stor medfølelse herfra...
Den hundeejer skulle F... skamme sig.
Hvis ikke at han/hun henvender sig selv, syntes jeg at du skulle rykke en annonce i dit lokale ugeblad. Der kan du så skrive at ejeren til den hund (beskrivelse fra dit vidne) bedes henvende sig for at i kan få jeres mellemværende ud af verdenen.

Man kan jo håbe at dette vil appelere til samvittigheden om ikke andet vil folk på hundelufterens rute vide hvem det så kunne være.

Hvis du syntes at avisen er for dramatisk kan du sætte et opslag op ved din havelåge.

Det er simpelthen for galt bare at forlade "gerningsstedet" >:(
MVH Lene

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #8 Dato: 05 April , 2009, 17:56 »
Hej

Hvis du ikke ved hvem der er ejeren så henvend dig til Politiet,
hundeforsikringerne har en fælles pulje som de indbetaler til som man så kan få dækket sine dyr under, og da der jo er tale om sjældne dyr
så skal du også have noget for dem.

Har du ejeren i behold, så tag en henvendelse til din lokale Fjerkræklub
og få den til at lave et stykke papir på hvad sådan nogle dyr som dine
skal koste, og husk at du skal have dækket dit tab af ruge æg(passende antal æg vil være mindst 30 pr. høne ), det papir(husk at have en kopi) går du til ejeren med og fremsætter dit erstatningskrav til hans forsikring, hvis han ikke vil høre på dig så er der kun at politi anmelde.
Jeg vil også gerne hjælpe dig med få ordnet dette

Jeg har gennen Fjerkræklubben for Silkeborg og omegn hjulpet flere med sådanne sager og har du spørgsmål, så kan du kontakte mig på
 TLF 2624 6157

Med venlig hilsen
Carsten Blohm
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #9 Dato: 05 April , 2009, 21:05 »
Her kan du se hvad Fødevareregionen satte prisen til på racehøns
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2274.msg18747.html#msg18747
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #10 Dato: 06 April , 2009, 06:31 »
Hej Alle!

endnu en gang, Forum saves the day.

Nu har jeg talt med ”ejeren”, hvilket kort fortalt endte med hun indvilgede i at betale 100kr per høne.  – 200 kr i alt, samt et løfte om det ikke ville gentage sig.

Underligt nok - havde hun oplevelse af at det nærmest var selvforskyldt da mine høns havde, ”stået næsten helt ude på en offentlig sti.” Desuden kom hun med en afsluttende kommentar som har naget mig lige siden, ”jeg regner ikke med at betale 200kr, hver gang hunden slipper løs.”

Men sagen er lagt for nu, så må jeg bare håbe det ikke sker igen.


Jeg håber ikke denne tråd for behøves at tages op igen, eller at jeg skal tage brug af hverken paragraffer eller Carstens flotte tilbud.

MVH

Sigurd
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #11 Dato: 06 April , 2009, 07:25 »
Det er så en ok slutning for nu, men jeg kan nu godt forstå at den bemærkning nager dig!
Konen kan vel holde sin hund i snor, hvis hun ikke vil punge op med 200 kr. pr gåtur og hun ikke kan styre sin hund.
Jeg synes også hendes holdning, viser hendes manglende respekt over for din have og dine høns, sådan bare at næsten give dig (hønsene) skylden. Også det at hun ikke af sig selv gav sig til kende efter misèren, hun kan da ikke have undgået at vide det, når din nabo var ude at jage hunden væk.
Den slags laissez-faire hører ingen steder hjemme.
Ang. forum, JA, JA, JA det er en life saver gang på gang.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #12 Dato: 06 April , 2009, 08:23 »
200 kr for 2 høner var da billigt sluppet. De synes jeg at du skal fortælle hende.

Her er en der fik 500 kr i erstatning for 1 høne...
http://dorkingbreed.homestead.com/side9.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #13 Dato: 06 April , 2009, 08:54 »
Ja – hun slap billigt, og det burde hun måske vide. Men at sagen er afsluttet er nu også dejligt. Jeg ser frem til alle de kyllinger jeg skal nusse om i foråret og sommeren! (fik syv små wyandotter her i weekenden – og planlægger med flere kuld.)

Jeg sidder lidt og tænker på, om der ikke burde være et fast indlæg om al det juridiske man kan løbe ind i forbindelse med fjerkræ.

MVH

Sigurd
« Senest Redigeret: 06 April , 2009, 09:19 Fra Sigurd »
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Hund kom, den så, den sejrede.
« Svar #14 Dato: 06 April , 2009, 09:57 »
Nej damen slap ikke billigt men det gjorde hendes lovpligtige forsikring

1 stk Cerve Coure mindst                                       kr. 300
3 stk andre race hønes mindst                                kr. 600
Tab af mindst 60 rugeæg af kr. 5                             kr. 300
Ialt                                                                   kr. 1200

Når jeg skriver mindst 60 ruge æg så er det fordi at du skal regne med at de andre høns
som også er skræmte og så vil gå af æglægning.

I Randers var der for nogle år siden hvor en sag om sjældne racehøns løb op i over 10000 kr som
forsikringen betalte

Godt 3500 blev betalt for en sag i Solbjerg
Her i Byen har vi haft 3 sager hvor der alle 3 gange blev betalt over 1000 kr.

Så lad jer ikke spidse af med et symbolsk beløb, selv om andre ikke mener at høns skal koste noget
så er virkeligheden noget andet

I sådanne sager henvend jer til jeres lokale Fjerkræklub og få hjælp til at vudere jeres tab

eller skriv til mig så vil jeg forsøge at hjælpe
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk