Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan bliver de skruk  (Læst 1649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

• Passiv bruger
Hvordan bliver de skruk
« Dato: 04 Maj , 2014, 21:24 »
Hej
Har lige spørgsmål andgående skrukker. Ville høre om de bliver skruk af sig selv uden nogle æg at ligge på, eller man skal lade nogle æg blive i reden.
Mvh Nikolai

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Hvordan bliver de skruk
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2014, 21:40 »
tja. jeg tror det er lidt forskelligt. jeg har haft 2 skrukke damer i år. og jeg fjerner dagligt æg. de fleste høns bliver nok skrukke om der er æg eller ej. men for nogle høns kan det måske hjælpe lidt på vej med en bunke æg i reden.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline aakande

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2014, 22:25 »
man plejer og sige at en høne bliver skruk når  der ligger 5-8 æg i en rede :) sådan var det her ved mig :) og bliver en ordentlig blanding af kyllinger en høne får når der er 2 forskellige racer høns der ligger æg i samme rede og så en af dem bliver skruk :)
ny i hønse faget :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2014, 22:44 »
Høns, og andre fugle, der forbereder sig på familieforøgelse, vil samle æg til der er en, efter deres skøn, fornuftig mængde at ruge på, og herefter vil de begynde rugning.

Nogle høns går så i skruk selvom der ikke er nogen æg i reden (fordi vi samler æg ind dagligt).

Men hvis du vil fremme skruk hos dine høns skal du undlade at samle æg dagligt, eller alternativt lægge nogle snydeæg i en af de af hønsene anvendte redepladser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2014, 23:57 »
Der er også forskel på racer. Nogle skrukke nemt, nogle ikke så tit, og andre nærmest aldrig. (Man skal aldrig sige aldrig, men en del racer skrukker meget meget sjældent).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)