Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ræven blev snydt:-)  (Læst 1281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cathrine

• Passiv bruger
Ræven blev snydt:-)
« Dato: 01 Maj , 2014, 07:37 »
For ca 14 dage siden stod ræven pludselig i haven en regnfuld eftermiddag med en høne i gabet, og den frække fyr kom tilbage 5 min senere efter den næste, men datteren reddede hønsenes liv ;). Der blev installeret 4 rækker elektrisk hegn efter DFs foreskrifter og så skulle hønsene være sikret og jeg kunne atter glide ned i sofaen og slappe af- troede jeg.
I aftes var den gal igen!  Der lød pludselig højlydt katastrofe alarm i hønsegården. Jeg løb hastigt ud af huset og kunne snart se fjer flyve i lidt for rigelige mængder i haven. Nåede at tænke øv øv -naturens gang- øv øv - men måtte danne mig et overblik. Kunne ret hurtigt se nogle delehegn var trådt ned, og at flere haner ikke gik i de rigtig stier( jeg har 6 stier med forskellige racer). Fik dem lokket ind i stalden og startede opdelingen. Pyha de var livlige. Men det gik da. Jeg opdagede at det desværre er min kæmpe brahma hane der er væk:-( og var naturligvis ærgelig over det. Da jeg kommer udenfor igen kan jeg pludselig høre rigelig hanegal omme fra naboens gård 100 m væk. I det samme ringer naboen på mobilen om jeg ikke mangler en kæmpe hane. Jeg går derom, men inden jeg når derom kommer ræven igen og snupper hanen i munden og stikker af op over markerne. Mig efter den med min hønse fanger som bedste våben ( det syn må i nøjes med at tænke jer til) og ind i det krat hvor bæstet forsvandt! Sønnen er alarmeret og kommer efter, og pludselig som ved et mirakel kommer hanen løbende langs jorden som kun brahmaer kan løbe, hjemad mod stalden igen. Ræven er ovre alle bjerge, den så Jakob løbe tilbage mod naboens medens jeg havde travlt med at indhente hanen. Vi indfangede det stakkels forpustede dyr v indhegningen, beroligede den da jeg fik den op. Kunne se det mest var gået ud over hale fjerpragten der er totalt væk, men ellers virkede den uskadt. Den blev klappet, strøget og aet inden den kom ind i en sti for sig selv med frisk vand og korn. Tror gerne den ville have været ind til de andre og fortælle om den store bedrift, hvordan den helt alene ikke bare reddede hele hønsegården fra rævens farlig tænder, men samtidig også tog kampen op for at redde sit eget liv og klarede det! Ræven gik sulten i seng, eller forsvandt op til nogle andre der har ænder i nærheden. De har set ræven hoppe over 100cm hegn. Så højt var mit ikke. God hønsevind herfra:-). Jenny

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Ræven blev snydt:-)
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2014, 07:44 »
Pyyyh ha - sikke en gyser :o Fantastisk at det gik godt /o

Desværre kommer Mikkel/Mikkeline tilbage, og jeg synes den lyder til at være lidt for ligeglad med jeres jagen rundt og larmeri, når den fortsætter med at efterstræbe hanen - også selv om den har sultne unger i rævegraven.

Jeg håber, hegnet bliver repareret så Mikkels næste forsøg ender med et ordentlig smæk over poterne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Cathrine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2014, 07:56 »
Desværre hopper ræven åbenbart bare over elhegnet og ind i de indre adskilte hønsegårde..... Så det er højden på elhegnet der skal ændres, men hvor højt det skal være, når ræven allerede kan hoppe over noget på 1m. er ikke godt at vide. Hønsene har en lille udegård hvor der er trådnet omkring og så er arealet udvidet med en større løbegård hvor de kan spise græs, som så er inddelt m tråd have hegn. Udenom hele herligheden er elhegnet. Totalt hyggeligt at hønsene på den måde både får mere plads, er mere synlige fra huset, kan spise alt det græs de orker og rode i jorden under træerne. Men men men de skal ikke alle blive til madpakker i Mikkel rævs hule.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2014, 08:02 »
Jeg har (heldigvis) ikke erfaring med elhegn og rævesikring - er helt sikker på, at der kommer mange brugbare forslag til en løsning. Dine høns skulle gerne kunne komme til at bruge de fine forhold, det lyder til, I har lavet.

Jeg synes, den ræv lyder mistænkelig ligeglad med mennesker...og strømstød :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2014, 08:47 »
Uha ja det lød virkelig som en gyser som Helle siger.. Håber I får ro på, det stresser jo både fjer og mennesker ..

For nogle år siden, havde vi gentagne besøg af et eller andet som tog hønsene. En nat vågnede jeg ved højlydt påstyr som du også beskriver, ud for´jeg med lommelygte, og mødte høns der var spredt i hele haven, og en hane der var igang med en slåskamp mod et eller andet.. Jeg var lige ved at pege lommelygten på hane og "udyret" da lommelygten svigtede, der stod jeg i total mørke, og kunne høre hvordan de to sloges.. Jeg råbte og skreg at bæstet skulle forsvinde, slåskampen kom helt hen lige foran mine fødder, kunne mærke hanens fjer mod mine bare ben. Jeg råbte og skreg endnu mere, frustreret over intet at kunne se, og faktisk lidt bange over at det bæst var ligeglad med at jeg stod lige der! Endelig kom min mand ud af huset med en lommelygte der virkede, og vupti så var bæstet væk, vi nåede aldrig at se hvilket dyr der var tale om.
Vi fik hane og høns samlet sammen fra haven, og lukket ind igen.
Det var en stolt hane der stod op næste dag, med alle høner i behold. :)
« Senest Redigeret: 01 Maj , 2014, 09:22 Fra Tantelaila »
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2014, 09:01 »
Puha da, godt hanen klarede sig. Synes jeg har læst at el hegn skal være 2 meter højt for at ræven ikke kan hoppe over.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2014, 09:43 »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2014, 10:34 »
En ræv kan uden de store problemer forcere et 2 meter højt hegn med en høne i kæften. En meter er ingen forhindring!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)