Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad er der sket med lille hønse og hvorfor  (Læst 1968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
hvad er der sket med lille hønse og hvorfor
« Dato: 30 April , 2014, 20:14 »
I dag da jeg ville lukke hønsene ud i haven manglede der 2 høns, jeg regnede med at de nok lå på reden og jeg fik delvis ret. En lå pænt men lille hønse sad i et hjørne med ca. 1 meter tarme og begyndende indvolde hængende udenfor bagpå. Hvad kan der være sket og er det noget det evt. kan forhindres. Lille hønse blev meget hurtigt et hoved mindre. Men så melder alle spørgsmål sig, er der nogle af jer søde hønsevenner der har et bud på hvad der er sket og evt. hvorfor så vil jeg blive meget glad for synes godtnok det var en træls oplevelse.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hvad er der sket med lille hønse og hvorfor
« Svar #1 Dato: 30 April , 2014, 21:22 »
1 meter??? Vildt. Kan være en æggelederprolaps. Har haft en enkelt med det, men det var kun 10-20 cm. Men måske de andre har hevet i tarmen, det har jo set "spændende" ud. Godt du var hurtig med øksen. Det sker heldigvis sjældent. Det er vist mest almindeligt hos hybrider, da de jo lægger nogle gevaldigt store æg i forhold til hønens størrelse, men min var nu en barnevelder. Jeg tror ikke du kan gøre noget for at forhindre det sker, men heldigvis er det heller ikke noget der er særligt almindeligt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 April , 2014, 21:51 »
Ja til at starte med troede jeg det var en tynd gren de havde fået slæbt ind i hønsehuset og som hun sad på, men jeg blev klogere. Jeg fik taget nogle billeder bagefter hvis det kan hjælpe med at opklare det.
Hvad er æggelederprolaps? og har det ikke været temmelig smertefuld for lille hønse, som egentligt ikke var lille men en stor New Hampshire høne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 April , 2014, 21:55 »
Det er tarmen der skubbes ud i forbindelse med æglægning. Hvis det kun er en smule, kan man være heldig og vaske det rent og skubbe tarmen ind igen, men når det er så voldsomt er der ikke noget at gøre.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 April , 2014, 21:56 »
Det kan ske for alle racer, men ægge-hybriderne er mest udsat. Men NH lægger jo også pænt store æg og mange af dem.
1 Dansk Landhøne. Stor.