Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Findes den børnevenlige hane?  (Læst 8529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Findes den børnevenlige hane?
« Dato: 30 April , 2014, 17:33 »
Ud af vores oprindelige 3 haner skal vi nu ha aflivet nr 2 pga aggressivitet. Den første var en brahma og nr 2 er en silkehane, som nu 3 gange totalt uprovokeret har angrebet børn.

Jeg ved ikke hvad jeg gør, hvis den sidste hane også bliver gal :( Er ved at opgive at ha hane.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Findes den børnevenlige hane?
« Svar #1 Dato: 30 April , 2014, 17:45 »
Ork ja der findes mange dejlige og flinke haner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Freja

• Passiv bruger
  • Glad ejer af nogle skønne høns.
« Svar #2 Dato: 30 April , 2014, 17:57 »
Jeg vil anbefale dig den danske landrace i dværg. Nu har jeg haft den race i lang tid, og de er meget omgængelige og børnevenlige. De er på ingen måde agressive.
Med venlige hilsner
Freja

Den glade ejer af 4 dejlige orpington-damer (gul, sølvgrå og sort).
Og 6 små dværg dansk landrace damer og 1 sød dværg dansk landrace hane. :-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 30 April , 2014, 18:00 »
Har heller aldrig haft en aggressiv barnevelderhane. Orpingtoner skulle være specielt omgængelige påstås det. Har dog ikke selv erfaringer med at holde racen, men vi (min familie) havde dem da jeg var barn, og da var hanerne også fredelige.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 30 April , 2014, 18:04 »
Tak for svar :) Jeg er meget glad for de racer, jeg har og har udover dem i min signatur (brahma, silkehøns, sussex og engelsk araucana) kun planer om tilføjelse af nogle maranhøner, som gerne skulle komme ud af de rugeæg, der ligger under min ene brahma høne lige nu. Men er der nogen af dem, der ligefrem har ry for aggressivitet? Det synes jeg nemlig ikke jeg har læst, tværtimod synes jeg tit, at især brahma og silkehøns bliver fremhævet som børnevenlige.

Jeg er bare så skuffet over at den silkehane er blevet aggressiv, for den var min datters, og hun var netop lige ved at blive glad for høns igen, efter brahma hanen havde angrebet hende nogle gange, og det var en af de første gange hun var med hos hønsene, da så hendes Sorteper springer på hende. Så nu røg tilliden til høns da for alvor :(

Han havde så to gange forinden angrebet min søn på 4 år i sidste uge.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 30 April , 2014, 18:21 »
Hvordan opfører børnene sig i nærheden af hønsene? De skal være stille og rolige. Ikke noget med høje råb og latter, spjæt med arme og ben eller løben rundt. Som med alle andre dyr skal man opføre sig stille og roligt, tale venligt og i det hele taget opføre sig behersket. Dette skal ikke opfattes som kritik af dine børn, men når flere ellers fredelige haner begynder at angribe, så må man også kigge på hvorfor. Håber du finder en fredelig hane. :)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 30 April , 2014, 18:42 »
Henriette: Jeg tager det ikke som en kritik. Det er en meget vigtig pointe :)

Børnene er opfostret med dyr fra de var helt små, så de ved ganske udmærket hvordan man skal opføre sig i nærheden af dem. Alle angreb er sket mens børnene stod helt stille eller gik stille og faktisk ikke engang kiggede på hanerne.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 30 April , 2014, 18:49 »
Kommer nok også an på stammen de kommer fra, da Brahma og Silkehøns også kan være rigtig søde og tamme. Så træls du lige er ramt i de forkerte.

Jeg gør det at jeg koncentrer mig om hanen først og ikke hans høner uanset hvor glade de er for at se mig. Dette gør at hanen ikke føler mig som en trussel, men en ven der gerne må have kontakt med hønerne også.
Hvis man har lækkeriger håndfodre man heller ikke hønerne først, men giver det til hanen som så kan give det til hønerne. På denne måde har jeg selv fået haner med aggressive tendenser til at blive tamme. Dog ikke altid det er nok ved jeg godt.

Ville være synd at opgive hanen, men hvis man ikke kan finde en ordenlig kandidat er det jo selvfølgelig bedre uden. Jeg er glade for mine, men de passer nok ikke så godt i din hønsegård selvom de nok ville bestemme over de store racer ;)

Kig på mit profilbillede så kan du se jeg har kælehaner :)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 30 April , 2014, 19:07 »
Jeg plejer for det meste at smide en smule korn ud på gulvet, de kan gå at lede efter, når jeg kommer over til dem. Men måske skulle vi prøve at få børnene til at fodre hanerne mere målbevidst. Det hjalp bare ikke på min nu afdøde brahma. Han begyndte at angribe mig, når jeg rakte foder hen til ham.

Offline May

• Passiv bruger
    • Bordeauxgaarden.dk
« Svar #9 Dato: 30 April , 2014, 20:24 »
Vi startede også ud med Brahma og har stadig denne fantastiske dejlige race - men vores første hane som ellers var tam, blev aggressiv da han blev rigtig voksen....han angreb min datter og jeg kæmpede for at stoppe det, da jeg rigtig gerne ville kunne beholde ham - men det var forgæves.

Da jeg tog beslutningen om, at komme af med ham, tog vi ud og kiggede på nogle andre haner....og der var nogle KÆMPER imellem dem. Min datter fik øje på et æg der lå inde i et af hønsegårdene og sælger sagde, at hun gerne måtte gå ind efter det - dette gjorde hun uden betænkeligheder og jeg var målløs.
Hun stod inde ved en hane der var næsten lige så stor som hun selv....men hun var slet ikke bange for ham.
Ergo var det kun vores egen hun forbandt med det farlige... - så min bekymring omkring det at vi kunne have en hane igen....var ubegrundet.

Vi fik en stor dejlig Brahmahane med hjem og han har været rar alle dage  - og han er også tam nu  /o

Så giv ikke op - du/i skal nok finde jer en god og rar hane til jeres hønseflok ;)
Mvh May

4.7 Brahmahøns stor race i Hvid/sort Columbia & mixfarver
5 Felegyhazerduer i rød, gul & blå
Et par Rouenænder
1.2 Dogue De Bordeaux
4.1 Huskatte
1 hest & 6 ponyer
1.2 slaver

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2014, 08:57 »
Dejlig historie May :)

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #11 Dato: 01 Maj , 2014, 09:40 »
Hvis jeg var dig ville jeg få fat på en af de lidt mere seriøse avlere der her her på siden og bede dem huske dig når de har en god hane i overskud. Hvis du får en unghane kan du selv præge den, men løber risikoen for at den næste forår for kuller og bliver aggressiv. Men du kan måske være heldig at få lov at købe en hane som en avler vælger fra efter den er blevet helt voksen og har bevist at den kan klare forår i luften og stadig opføre sig pænt.
Min søn på 7 har en Hane som han elsker højt, den blev aldrig en rigtig kælehane som vi håbede, men den er sød og rar og meget social. :)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #12 Dato: 01 Maj , 2014, 21:37 »
Kan det have noget at gøre med farven på ungernes tøj? Har set nogle har skrevet at deres høns skælder ud hvis de har rødt tøj på. Har dog ikke prøvet det selv, men det er da en teori:)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 Maj , 2014, 21:49 »
Selvfølgelig har det til dels noget med race at gøre, om haner er fredelige overfor deres ejer og børn især. Men jeg tror så også at det har en hel del med den måde man omgåes dem. F.eks. er mine Orpington haner altid meget fredelige, både overfor mig og mine børnebørn. Og jeg har altid mange haner i avl i hver af de farve-varieteter jeg avler/opdrætter i Orpington, og dertil kommer alle reserve hanerne.
Dog er de, som alle andre haner, særdeles ufredelige hvis de ser sig sure på hinanden.

Offline Victoria Hansen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2014, 10:31 »
Det kan også være hormonerne der har været i overflod, det er jo tiden for forårskådhed og måske blev du bare desværre meget hårdt ramt?

Vores bedste hane er en orpington - han er så fredelig, at selv om han er meget større end vores 2 andre haner (som er en silkehane og en cream crested legbarhane), så har han aldrig angrebet hverken de andre haner, trods konkurrence om damerne. Så jeg vil også påstå at en orpingtonhane kan man ikke gå helt galt i byen med.

Min yngste datter fik nogle meget spændende kondisko, med masser af glimmer, det var de unge haner dog svært begejstrede for, så de fulgte troligt efter hende dagen lang. Farve på tøjet er jeg enig i kan fremprovokere interesse, og måske endda til den voldsommere side.
Ejer en lille flok rød orpington