Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg...  (Læst 4918 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
Ingen æg...
« Dato: 29 April , 2014, 21:41 »
Jeg undrer mig. Har to fine maranhøner fra aug. 2013.
Første æg lod vente på sig, men midt i marts var der gevinst, omkring 5 gange. 5 fine mørke æg og siden da - intet!
Tror kun det er den ene der har lagt æg. De er pænt røde i kammen. Der er intet utøj. De lever at tilskudsfoder kombineret med byg, grøntaffald, græs, mælkebøtter mv. De andre 15-16 høns har nøjagtig samme vilkår og lægger pænt med æg!
Nogen der kan komme med en fornuftig forklaring???
Mvh. Stine.
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Ingen æg...
« Svar #1 Dato: 29 April , 2014, 21:55 »
Jeg havde sidste år nøjagtig det samme problem!! To maraner, flotte, fine dyr, kom fra æg fra én jeg stoler på.. Ganske få æg og så laaangt pause.. Herefter ét æg ca hver trejde uge, altså til sammen fra dem begge to! Så jeg tænkte de skulle i gryden..men det kom de ikke. Da jeg havde slagtet dem og skulke tage dem ud, var deres lever misfarvet og simulerede som havregryn i gl mælk.. For en lille uge siden slagtede jeg endnu en høne, som havde givet utroligt sparsomt med æg, den så ellers fin ud. Den havde nøjagtig samme type lever, blot var denne lever meget meget bleg, hvor de to maraner sidste år nærmest havde gullige levere..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2014, 22:33 »
Hm, og hvad tænker i så det betyder med den lever? Købte dem som rugeæg, så deres mødre må da have leveret æg i en eller anden udstrækning...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 April , 2014, 22:38 »
Hm, og hvad tænker i så det betyder med den lever? Købte dem som rugeæg, så deres mødre må da have leveret æg i en eller anden udstrækning...

Enig! Mine maraners mor var en særdeles flittig æglægger.. Jeg ved ikke, om man kan konkludere noget som helst ud fra mine udsagn. Jeg deler blot min erfaring med, at manglende æg, som virkelig ER manglende æg og ikke bare nogen, der gemmer dem i haven, ihvertfald hos MIG har været relateret til høns med underlig lever...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2014, 08:40 »
Vores to Araucana fra sommeren 2013, lagde æg fra jul, og til marts. Så stoppede de begge.
Samtidig begyndte 2 dværg Brahma at blive skruk. Hænger det sammen?

Araucanaerne lægger enkelte gange æg, hvor skallen er blød. Men samtidig har vi dværg Brahmaer der læggr fine æg med meget hårde skaller.

Vi fodre med Møllerens æglægningsfoder, og lidt blandet korn og frø. Desuden er der fri adgang til hele haven, hvor de spiser alt muligt.
Vi supplere med knuste strandskaller, som vi selv henter ved stranden. Er det OK? Eller er købeskaller behandlede eller tilsat andet?

Det er lidt kedeligt med 5 høns, hvoraf 2 ikke lægger æg, og 2 har lagt sig på rede, og heller ikke lægger æg. Så vi får kun ét dværg Brahma æg pr. dag.

Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Anette4720

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2014, 23:00 »
Jeg har samme problem, 5 høns der skulle lægge æg og alligevel får jeg max 3 æg på en god dagen, de fleste dage dog kun 1-2 æg.
Det er 3 wyandotter, 1 maran og en grønlægger, der går uger imellem at grønlæggeren lægger æg, kan det være fordi vi har en ung hane fra juni 2013, der er meget aktiv, med hensyn til at træde hønerne, især grønlæggeren, som er meget slidt i fjerene på ryggen, men de står alle sammen for skud flere gange om dagen. Håber der er nogen der har nogle gode råd.
PS: de fodres med hvede og byg tilsat æglægningstilskudsfoder.
1,4 wyandotter
0,2 maran,
0,0,7 grønlæggere
0,0,5 araucana
0,1 hund
0,1 kat
0,2 børn
1,0 mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2014, 23:29 »
kan det være fordi vi har en ung hane fra juni 2013, der er meget aktiv, med hensyn til at træde hønerne, især grønlæggeren, som er meget slidt i fjerene på ryggen, men de står alle sammen for skud flere gange om dagen.

Det er næppe årsagen. Sagt lidt simpelt 'hanner vil have 'sex' for at sprede sine gener, hunner vil have 'sex' for at få børn'. Så en meget viril hane burde alt andet lige tilskynde hønerne til at producere æg.

PS: de fodres med hvede og byg tilsat æglægningstilskudsfoder.

Jeg kunne bedre forestille mig at forklaringen på den begrænsede mængde æg lå i denne sætning.

Prøv at vende foderplanen om så de får æglægningspiller tilsat lidt korn, gerne med overvægt af byg.

Spiselige køkkenrester og grønt fra haven må de også gerne få.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2014, 00:40 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen