Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan kyllinger sidde fast i ægget?  (Læst 12525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotus

• Bruger
Kan kyllinger sidde fast i ægget?
« Dato: 27 April , 2014, 21:28 »
Jeg har observeret at kyllinger har en tendens til at sidde fast - mens de er på vej ud af ægget, hvis deres næb stikker ud gennem hullet, mens hullet stadig er relativt lille.
Er der andre der kender til det?

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Kan kyllinger sidde fast i ægget?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2014, 21:43 »
Ja! Jeg kejsersnittede en silkekylling ud efter at den havde pippet ud af det lillebitte hul i et par dage. Jeg kunne se at hinden var tørret ud fra hullet og ind mod midten af ægget. Så kylle var "låst". Jeg dryppede "pulsvarmt" vand ind omkring kyllingen og pillede skallen af laaaaangsomt. Som hinden blev blødt op, hjalp kylle lidt til. Blev puttet under mutter, men hun var for meget i vigør, da de resterende tre kyllinger var to døgn gamle. Så bette under varmelampe et  døgn og så var den klar til at futte med ; )
...er så 11 dage gammel pist borte...sikkert spurvehøg eller fremmed kat. For der var fuld skrue på den kylling.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 27 April , 2014, 22:11 »
Jeg har observeret at kyllinger har en tendens til at sidde fast - mens de er på vej ud af ægget, hvis deres næb stikker ud gennem hullet, mens hullet stadig er relativt lille.
Er der andre der kender til det?

Er der tale om klækning i rugemaskine?

Det er kendt, at kan man ikke holde 'snitterne' i ro, men skal åbne maskinen for at kigge, justere eller hvad undskyldningen nu måtte være, så er der en ikke uvæsentlig risiko for at fugtigheden, som i klækkeprocessen skal være relativt høj, falder, og resulterer i udtørrede/stivnede hinder som kyllingerne ikke magter at kæmpe sig ud af.

Så generelt er rådet: sid på hænderne mens klækningen foregår. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 April , 2014, 22:23 »
Det er maskine.
Men det jeg tænkte på var, at der er så lidt plads inde i ægget når kyllingen laver det første hul, så hvis den komme til at stikke næbbet ud gennem hullet, er der ikke plads til at kyllingen kan trække næbbet ind i ægget igen, for at hakke en ring rundt...Altså næbbet stikker vel ca 2mm ud.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 27 April , 2014, 22:47 »
Det er indtil videre lykkedes disse små kræ, under rette forhold (naturen), at klare at komme ud af æggene, i millioner af år. Så mon ikke også de klarer det lidt frem i tiden.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 April , 2014, 23:45 »
jeg oplever også indimellem at en kylle må hjælpes når der ruges i maskine. også selv om man ikke åbner jævnligt så fugten slipper ud.

det der ofte sker hos mig, som Loise også har oplevet er at når de er flere dage om at klække så tørrer hinden ind på kyllingen og den kan ikke komme ud uanset hvor meget den nu vil kæmpe. hjælper man ikke dør kyllingen med garanti. for dem har jeg også haft lidt af, der var døde. så nu hjælper jeg lidt til hvis hinden er tørret ind.

står også med en forstøver og fugter og løsner hinder. tager som regel bare "låget" og så må den selv kæmpe sig ud af bunden. er nemlig også bange for den alligevel ikke har suget blommesækken til sig.

men ja man reder nogle der ville være død i naturen. men har aldrig oplevet de bliver små, mærkelig eller andet. men fuldt ud som de andre der selv er kommet ud.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2014, 14:45 »
Jer der hjælper kyllinger ud. Hvornår, hvordan og hvor meget hjælper i? Så er man vel nødt til at åbne maskinen op osv..

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2014, 18:38 »
Jeg bruger udelukkende skruk... Og man skal være helt sindssygt forsigtig, så kyllingen ikke forbløder, når man piller ved skallen. Jeg har engang set en video på youtube. Måske kan du Google?

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2014, 18:43 »
Det er altid herinde jeg ender, når jeg googler ;-)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2014, 19:00 »
Her er en god video https://www.youtube.com/watch?v=S1ZeEY-kt7A

Har selv hjulpet en ud her for nogle dage siden. Man skal være meget forsigtig og tage lidt ad gangen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Maj , 2014, 19:28 »
Det var lige præcis den med dobbelt op

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 Maj , 2014, 19:28 »
: )

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2014, 17:40 »
Jeg tror det er en god regel at holde "snitterne" ved sig selv under udklækning. Der er ofte en god grund til at en kylling ikke magter det. Den er ikke levedygtig af en eller anden grund. Vi har også været faldet for fristelsen men ofte dør de indenfor de første uger efter "kejsersnittet".
Vi har dog lige nu en undtagelse. en Sachsen-ælling som min mand forbarmede sig over da den havde kæmpet i 2 døgn. Den er lille men tilsyneladende levedygtig - den skulle endda have opereret skal af ryggen efter udklækningen.
Sonja

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2014, 17:49 »
Kokholm: Er generelt enig med dig i, at man skal lade naturen gå sin gang, og at det er naturens måde at sortere de svageste fra. Men der kan jo være tilfælde, hvor det måske er en menneskelig fejl eller andet der gør, at det går galt, og så kan man jo hjælpe lidt :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 03 Maj , 2014, 18:45 »
jeg syntes altså aldrig de dør fra mig efter de er hjulpet ud. og det er heller ikke svage eller ikke levedygtige kyllinger, fordi de ikke kommer ud selv. men sikkert min fejl i rugningen der gør at hinder klæber fast. og kyllingen måske ikke lige er den hurtige der kæmper sig ud på kort tid.

Men man skal selvfølgelig først hjælpe når det er nødvendigt og kyllinger selv har kæmpet min. et døgn uden der er sket mere. ikke bare rive den ud når der er lavet et lille hul. for det er så næsten sikkert at den dør så.

for gør man som der vises i filmen, MEN hvor der stadig er blodårer i hinde risikerer man netop at kyllingen forbløder.

jeg gør nemlig ikke sådan men fjerner med fingere fra hullet og ud til ca midt af æget. (som kyllingen selv ville klække æget) både skal og de to hinder. så ligger jeg kylling stadig med bunden af skallen om sig tilbage i maskinen så den selv kommer ud af det sidste stykke.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.