Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kaster noget gulligt op !!  (Læst 6835 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline john-p

• Passiv bruger
kaster noget gulligt op !!
« Dato: 27 April , 2014, 18:33 »
Min ene Sussex har været dårlig 2 gange, og første gang var den helt frisk igen næste dag. Nu her idag har den været dårlig igen, og da jeg for lidt siden var hos den igen kunne jeg se den havde kastet op, og den er helt gul på brystet, som ligner opkast. Den er igen helt frisk og spiser normalt, så det er jo kun godt. De andre spiser lystigt dens opkast og flokken virker igen normal.
Nogen som har et bud på hvad der har været galt med den ?

Offline john-p

• Passiv bruger
Sv: kaster noget gulligt op !!
« Svar #1 Dato: 28 April , 2014, 18:20 »
nogen som har et bud eller er der behov for yderlige oplysninger.

jeg er kommet i tanke om at første gang var der også  noget gult ved vandtruget.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 28 April , 2014, 18:28 »
Jeg vil gerne vide, hvad dine høns får at spise - er der noget gult eller orange imellem f. eks. fra en middagsrest el a.

Det er ikke normalt, at høns kaster op, men da din høne øjensynlig er frisk og har en god appetit, så kan det da være, at den har en sjælden evne til at gylpe overflødigt eller uegnet mad op - hvor lang tid er der gået mellem de to omtalte tilfælde - og har hønen haft meget spændt kro omkring det tidspunkt?
« Senest Redigeret: 28 April , 2014, 18:30 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline john-p

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 April , 2014, 19:09 »
der har ikke været noget gult i de rester den har fået.
det har været ca. 10 dage imellem de 2 tilfælde, og kroen har jeg ikke rørt ved, så det kan jeg ikke svare på. jeg hælder mest til at den gylper op, og det er tydeligt en lettelse for den, for efterfølgende spiser og farer den rundt som normalt.
I begge tilfælde gik den for sig selv eller stod stille i et hjørne sådan lidt trykket sammen, ikke oprejst hals/opmærksom som den normalt er.
største delen af maden består af æglægningsfoder, salat, pasta rester og lidt kød, hakket okse, pølser i den dur. det slår mig lige at de har fået græs afklip 1-2 dage før de nævnte tilfælde.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 28 April , 2014, 19:24 »
Jamen så lyder det altså til, at din høne har den sjældne egenskab at kunne gylpe 'dårligt mad' op - det er meget heldigt for hende /o

Helt friskt græsafklip skulle ikke betyde noget og er sundt, men man skal ikke give mere græsafklip af gangen, end hvad der bliver spist med det samme, for græs begynder hurtigt at gærde - og det kan selvfølgelig være årsagen.

Hvis det sker igen, så prøv lige at mærke på hendes kro
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 April , 2014, 22:32 »
her gives græs afklip i rigelige mængder  :) og kan også finde på at have noget stående til næste dag. her tørrer det øverste bare let.

det gærer kun hvis der går laaang tid. det ligger varmt og det er fra en rotorklipper som har smadret det helt sammen, og det har ligget i en stor klump. så det kan selvfølgelig ikke anbefales, men ellers er det helt ufarligt hvis det er spredt ud.

laver wrap og hø til heste og ved lidt om det :-) gæringen ved wrap går i gang så snart græsset er presset sammen. ligger det løst på marken tørrer det bare mere og mere.

jeg har netop købt en vidunder maskine til at klippe græs til kyllinger, ællinger og voksne dyr. og til at lave hønsewrap af :-)

en ganske almindelig gammeldags håndskubber/cylinderklipper med opsamler. sparer mig for meget arbejde med en saks og man får samtidig lidt ekstra motion og hurtigt rigelige mængder :-)

bedste investering længe.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 28 April , 2014, 23:28 »
Jeg aner et tilfælde af sur kro (som Helle vist også var efter uden at sige det helt så tydeligt  ;)).

Høns gylper normalt ikke værdifuldt foder op. At gylpe tager jeg for et sygdomstegn for en høne.

I begge tilfælde gik den for sig selv eller stod stille i et hjørne sådan lidt trykket sammen, ikke oprejst hals/opmærksom som den normalt er.

Beskrivelsen her tyder også på at der er et eller andet galt.

At der er gået 10 dage mellem de to tilfælde af opgylpning af mad kunne indikere at der kun er delvist blokeret fro kroen og videre ned i maven. Det forklarer, måske, også hvorfor hønen stadig er i live.

At den liver op efter at have gylpet virker logisk nok. Den mad der ophobes i kroen og ikke kan komme videre ned i systemet, står og gærer, deraf begrebet sur kro. Så hvis det lykkes den at gylpe en stor del af kroens gærede indhold op, synes det naturligt nok at den kvikker op for en tid. Men problemet er ikke løst medmindre det som sidder og blokerer i kroen og forhindrer føden i at komme videre ned i fordøjelsessystemet kommer med op, eller evt ned.

Tjek dens kro, og giv den massage på kroen. Gerne fra den nederste del af kroen og opefter. I enkelte tilfælde lykkes det at redde høns med sur kro.

Held og lykke med det.

Mvh
Erik Andersen

Offline john-p

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 April , 2014, 08:43 »
jamen det kunne godt tyde på det er det som er galt,  så jeg ser lige tiden an, og håber den har fået tømt/fjernet evt. det som blokerer kroen for det var noget af en pæn stor klat der kom op sidste gang.
Ud over massage af kroen, ville hønseguf med lidt ekstra olie have en virkning ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 29 April , 2014, 22:47 »
Hønseguf har næppe effekt på sur kro. Olie kan måske hjælpe til at få fremmedlegemet til at 'forlade' kroen. Det er dog meget afhængigt af hvad fremmedlegemet er for ét, og hvor stort det er.

Bedste option er nok stadig massage af kroen, og nok især den nederste del af kroen, da det er her blokeringen er sket. Men selv det er desværre ikke garanti for at problemet løses.

Men held og lykke med det.
Mvh
Erik Andersen