Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: for lav befrugtning  (Læst 8538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
for lav befrugtning
« Dato: 26 April , 2014, 10:18 »
min hane betræder kun få af mine høner, hvordan får jeg ham til at betræde flere?
kun 10% af mine æg bliver befrugtet og kun 2 ud af 10 høner er blevet ´´pjusket ´´ på ryggen. så tror kun at han betræder dem.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: for lav befrugtning
« Svar #1 Dato: 26 April , 2014, 10:38 »
En hane skulle meget gerne træde alle sine høner (medmindre der er alt for mange), men en hane har altid også en eller to favoritter, som trædes meget mere slidte.

På den anden side, så er det jo levende væsner og på levende væsner er der ikke et slut facit.

Han kan jo også være gammel eller steril eller hønerne kan være sterile.

Endvidere er dyrene i dårlig kondition ( dårlig fodring/ manglende vitaminer), så har det også betydning for befrugtning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 26 April , 2014, 10:39 »
Men lidt flere oplysninger kunne måske være en hjælp.

Såsom alder på dyrene og hvilke slags det er.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #3 Dato: 26 April , 2014, 12:32 »
Men lidt flere oplysninger kunne måske være en hjælp.

Såsom alder på dyrene og hvilke slags det er.
det er gule store orpington høns han er 9 mdr det samme er mine 7 høner og så 3 høner på 2 år. har lige købt vi-spu-min fodertilskud, håber at det hjælper lidt. daglig får de fuldfoder til høns, lidt korn og hønseskaller.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 26 April , 2014, 12:50 »
Ok det kan også hjælpe at studse dem bagi, så hanen kan få bedre kontakt men måske er 10 høner lidt for meget for ham.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #5 Dato: 26 April , 2014, 12:55 »
det er gule store orpington høns han er 9 mdr det samme er mine 7 høner og så 3 høner på 2 år. har lige købt vi-spu-min fodertilskud, håber at det hjælper lidt. daglig får de fuldfoder til høns, lidt korn og hønseskaller.
tak for svar

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 26 April , 2014, 16:02 »
Forresten når der bruges fuldfoder, så er der ingen grund til at bruge korn også, for det nedsætter bare den samlede protein %
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #7 Dato: 26 April , 2014, 17:27 »
En hane skulle meget gerne træde alle sine høner (medmindre der er alt for mange), men en hane har altid også en eller to favoritter, som trædes meget mere slidte.

På den anden side, så er det jo levende væsner og på levende væsner er der ikke et slut facit.

Han kan jo også være gammel eller steril eller hønerne kan være sterile.

Endvidere er dyrene i dårlig kondition ( dårlig fodring/ manglende vitaminer), så har det også betydning for befrugtning.

8 ud af ti høns er nok ikke sterile.Jeg ville nok finde en mere viril hane.Den skal kan betjene 10 høns med et godt resultat i rugemaskinen.Når en parring virker i ca. 10 døgn,tyder det på han kun har to favoritter eller ikke orker mere.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #8 Dato: 26 April , 2014, 17:43 »
8 ud af ti høns er nok ikke sterile.Jeg ville nok finde en mere viril hane.Den skal kan betjene 10 høns med et godt resultat i rugemaskinen.Når en parring virker i ca. 10 døgn,tyder det på han kun har to favoritter eller ikke orker mere.
surt har kørt langt efter ham, kan man ikke få ham mere ivrig?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 April , 2014, 20:36 »
Orpington bør altid klippes bagi, såvel haner som høner. Og stammer på max 4-5 høner er optimal. Giv vitaminer fra december. Det er min fremgangsmåde, og det giver altid mig næsten 100% befrugtning og masser af kyllinger fra alle stammerne.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #10 Dato: 26 April , 2014, 21:03 »
Orpington bør altid klippes bagi, såvel haner som høner. Og stammer på max 4-5 høner er optimal. Giv vitaminer fra december. Det er min fremgangsmåde, og det giver altid mig næsten 100% befrugtning og masser af kyllinger fra alle stammerne.
tak for svar rudy, hanen er fra dig, ligner at han har gang i 6 høner går udenom de ælste, men tvivler ikke på at han snart bliver bedre. vi har også lige haft lidt sygdom som luftvejsorm og fået medicin. alle ser friske ud nu.  vi laver en ny samling æg til maskinen og håber på bedre resultat. tak for svar til jer alle

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 26 April , 2014, 21:12 »
Medicin ødelægger sædkvaliteten, så hvis hanen også fik medicin, er det ikke godt.
F.eks. til sammenligning i vores avls-besætning af får, hvis en af avls-vædderne har fået medicin indenfor de seneste 2 mdr. inden han skal på arbejde i en af fåre-flokkene, så bliver han ikke brugt, da befrugtning bliver alt for ringe. Derfor har vi altid mange gode såvel haner som væddere på reserve bænken  ;)

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #12 Dato: 27 April , 2014, 09:15 »
Medicin ødelægger sædkvaliteten, så hvis hanen også fik medicin, er det ikke godt.
F.eks. til sammenligning i vores avls-besætning af får, hvis en af avls-vædderne har fået medicin indenfor de seneste 2 mdr. inden han skal på arbejde i en af fåre-flokkene, så bliver han ikke brugt, da befrugtning bliver alt for ringe. Derfor har vi altid mange gode såvel haner som væddere på reserve bænken  ;)
alle blev behandlet, hvornår forventes god sædkvalitet igen?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 April , 2014, 09:18 »
Der findes valide forsøg omkring dette ved væddere, derfor brugte jeg dette eksempel.
Mig bekendt er der ikke lavet forsøg med medicin og sædkvalitet i fjerkræavlen.
Men at det har en stor betydning er der ingen tvivl om.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #14 Dato: 27 April , 2014, 09:29 »
Der findes valide forsøg omkring dette ved væddere, derfor brugte jeg dette eksempel.
Mig bekendt er der ikke lavet forsøg med medicin og sædkvalitet i fjerkræavlen.
Men at det har en stor betydning er der ingen tvivl om.
ud af 40 æg nu er kun 3 befrugtet (har lyst dem) jeg venter til der er gået et par mdr. med neste indsamling af æg, fra de fik den sidste behandling. håber på bedre resultat neste gang. tak