Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Afskærmning?/planteværn?/plantesprøgsmål  (Læst 1975 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Afskærmning?/planteværn?/plantesprøgsmål
« Dato: 24 April , 2014, 11:35 »
Nu er jeg vist ved at være klar til kaprifolie på det grimme stålskur + lidt andre planer ang. gården.....

Skal de nye planter hegnes ind til en start? Jeg havde forestillet mig hønsetråd op over til at klatre i over taget. Hvad med de smukke div. vinranker- bliver de spist?

Æder hønsene også bregner? I skovhalvdelen er både liljekonvaller og rabarber nu tydeligt fremme, men jeg har pt kun bregner udenfor hønsehaven!?

Hvilke planter har I andre held med?

Jeg vil da gerne sørge for varieret kost til hønsene, men ingen af os er vant til at se så meget bar jord ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Afskærmning?/planteværn?/plantesprøgsmål
« Svar #1 Dato: 24 April , 2014, 12:06 »
Mine høns rører ikke hverken kaprifolie, bregner eller liljekonvaller, men spæde rabarberskud er et hit...og det er de altså aldrig døde af, dog forsøger jeg at redde rabarberne til mig selv, inden de bliver spottet af fjerene. Bregnerne er også forsvundet fra min have, det skyldes vist nok, at spirende bregner ikke gider at blive gået eller skrabet på.

De spæde planter af kaprifolie o. a. du vil have op af skuret, vil jeg nok skærme af ved roden, for at undgå, at de bliver jokket på eller skrabet væk
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 April , 2014, 12:33 »
Tak for svar Helle!

men ØV, jeg har i rigtigt mange år nydt bregnernes lyse indslag i den ret mørklagte skovbund.... de kan ikke beskyttes med hegn/tråd- det ville være håbløst, de har boet her i bælter i maange år sådan lidt hist og pist i randen af "fyrreskoven"...........

Jeg afskærmer så de nye planter, men er der andre /nok helst giftige :o foreslag- jeg stoler på hønsenes fravalg...............
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 24 April , 2014, 14:50 »

Jeg afskærmer så de nye planter, men er der andre /nok helst giftige :o foreslag- jeg stoler på hønsenes fravalg...............

Hvorfor vil du helst have giftige??

Sådan en klatre hortensia er nu også flot, men den vokser vist ikke så hurtigt

....eller humle - så kan du hurtigt få dækket hele skuret - om sommeren i hvert fald ;D

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline ncj

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 April , 2014, 15:01 »
Klatrehortensia er nu også giftig,men jeg har nu aldrig set hønsene spise af dem. ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 24 April , 2014, 15:31 »
Klatrehortensia er nu også giftig,men jeg har nu aldrig set hønsene spise af dem. ;)

Se - det var jeg ikke en gang klar over - Lotte - så er det jo sådan en fætter du skal ha' /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 April , 2014, 08:39 »
Jeg ligger tynde afklippet grene ud over de planter jeg ikke vil have rodet op eller spist
det skal være flergrenet busk/Træ grene der ligges ud
mine orp hader at skulle skræve over nogle ting der er i vejen
Skal det gå hurtig og skuret kan holde ville den alm Rubens Montana Clematis være sagen  eller endnu størrere plante Italiensk skovranke  en hvidblomstrende Clematis med små blomster
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline ncj

• Bruger
« Svar #7 Dato: 25 April , 2014, 09:03 »
Ja,Clematis vitalba gror som bare pokker,jeg. Har den som afskærmning til komposten /o
Mvh
Niels-Chr.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #8 Dato: 25 April , 2014, 09:49 »
Mine høns rører ikke hverken kaprifolie, bregner eller liljekonvaller...

Undskyld jeg lige "spamer" lidt  :-[ men hvis jeg nu hellere gerne vil have en kaprifolie med duft (i forhold til store og flotte blomster - er godt klar over, at det er blomsterne der dufter  :P ) hvilken sort skal jeg så vælge (og den må også gerne vokse hurtigt  /o )
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline ncj

• Bruger
« Svar #9 Dato: 25 April , 2014, 10:43 »
Jeg tror de løvfældende vokser lige hurtig,mens den stedsegrønne er langsommere og har ikke så store blomster men sorte bær.En tur på en god planteskole hvor de har et stort sortiment ,der vil de kunne anbefale det rigtige for dig.
Mvh
Niels-Chr.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 April , 2014, 12:26 »
min favorit sætter blade lige nu:
www.DFfR.dk

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #11 Dato: 25 April , 2014, 12:29 »
Det er jo bare ren idyl  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 April , 2014, 12:39 »
Smuk i udspring, kraftigt duftende blomster + efterårsfarver= win win win  :D Den fås uanset på alm. planteskoler.........

Den stedsegrønne klematis el. var det en kaprifolie?, havde jeg helt glemt- den er faktisk meget frodig og med dejligt lyse blade ifht. så mange andre om vinteren :) Vi havde en 7 år gammel i sin tid på en østgavl- den måtte desværre fjernes pga tilbygning, og omplantningen gik ikke midt om sommeren............

Der bor allerede en klatrehortensia i hønsehaven............ de vokser godtnok langsomt.......

Jeg har lige talt med en nabo- vi kommer ikke udenom lydisolering af skuret  ::) Han bruger(!!?) nu også Bettefis som vækkeur. Problemet er, at han, altså Bettefis, i øjeblikket er indstillet til ca. 05.00......... :o Jeg vågner selv altid tidligt, meeen dog ikke så tidligt som nu.............
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 26 April , 2014, 08:24 »
Klatrehortensiaen får fart på når først den har fået fat. Såvidt jeg husker en surbundsplante. Vi har een på gavlen af huset som jeg studser ca 1-1,5 m om året for at holde den i ave. Solsortene bygger gerne rede i den - og smuk er den!

Offline ncj

• Bruger
« Svar #14 Dato: 26 April , 2014, 18:50 »
Jeg har en slyngplanter som gror helt vild,jeg aner ikke hvad den heder på dansk ,men på latin heder den Akebia quintata. Den er næsten lige så vild som arkitektens trøst.:-)
Mvh
Niels-Chr.