Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Feriehøns?  (Læst 1763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Feriehøns?
« Dato: 22 April , 2014, 12:48 »
En lokal søger ferieophold til 2 høner i en måneds tid- kan man risikere at tilbyde det? De har aldrig været sammen med en hane, og jeg ved endnu ikke, om de er vant til stor flok. Jeg venter på et opkald fra ejeren...
 Det er da egentligt et stort ansvar at påtage sig. Ræven har ikke været her endnu, men hvad nu hvis...!?
Flokken er lige nu harmonisk, men det blev den først for en uges tid siden- flipper "de skrappe tanter" så måske ud på "de fremmede"?
 Jeg fodrer ret varieret- kan gæsterne tåle en stor kostomlægning uden videre? Får de overhovedet lov til at komme til foderet, en plads på pinden til natten osv...? De omtalte gæster er normalt i lukket gård og kun fritgående, når ejer er hjemme- mine evt. ferielejligheder er optagede af skrukhøner, så den fælles hønsehave er eneste mulighed...........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Feriehøns?
« Svar #1 Dato: 22 April , 2014, 12:50 »
Var det ikke nemmere at komme og fodre hønsene i deres eget hjem? Jeg passer tit for to hold bekendte, men flytter da ikke deres høns hjem til mig selv.

Jeg turde ikke tage fremmede høns ind. Både fordi det er stressende for dem, men også fordi jeg ikke ville turde købe risikoen for evt smitte.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #2 Dato: 22 April , 2014, 16:21 »
Jeg ville ikke tage fremmede høns ind i min hønsegård.De kan stresse dine egne så de holder pause i æglægningen.Og hvad med eventuelle sygdomme ? /d /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 22 April , 2014, 17:03 »
Det er vist en rigtig dårlig ide, hvis det er meningen, at feriehønsene skal gå i den etablerede flok /d Nyt hieraki skal etableres for en kort periode til stor gene og stress for alle hønsene...og så smitterisiko ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 22 April , 2014, 21:19 »
jeg ville også vælge og passe dem hjemme hos ejer selv, og nu du skriver det er en lokal, så er nordby jo ikke så stor  ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 April , 2014, 07:16 »
Hun har slet ikke ringet, så jeg formoder en anden løsning er fundet. Men det er nok typisk mig at tilbyde hjælp uden helt at tænke detaljerne igennem  <G
 Jeg håber, at andre nye hønseholdere har set denne tråd- der er mange fine, korte, men uddybende svar. Ferietiden nærmer sig jo...... Vi skal ikke afsted alle på eengang i år efter planen, men har da hjælpsomme naboer, hvis nu..... Mange vil gerne have de friske æg  :D
 Fanø er ikke så lille enda- der er næsten 17km. til Sønderho herfra  ;)
www.DFfR.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 23 April , 2014, 20:36 »
jeg synes nu ikke fanø er så stor endda. Mens jeg gik på søfartsskole derovre var vi da hurtigt igennem nordby :-)
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 23 April , 2014, 22:56 »
Det kunne nu være ret sjovt at høre hvad andre på forum gør i ferietiden mht hønsepasning. Selv er jeg i skrivende stund på ufrivillig ferie ved Vesterhavet - på flugt fra birkepollen- og uden min utrolig hjælpsomme naboer havde det ikke været muligt. Men der er også grænser for hvor meget man kan trække på dem. Det er heller ikke hvemsomhelst man kan overlade det hverv. Hvad gør I andre?

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 April , 2014, 08:09 »
Jeg synes da det var utrolig venligt af dig at overveje at passe hendes høns :) :) her er det genboen, der passer mine, og det passer perfekt, for hun har selv en 20 stykker, så hun skal igennem den samme rytme tre gange dagligt ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 April , 2014, 08:24 »
Vi kender faktisk ikke hinanden, men hun virker ligetil og bundærlig :-D Hun har lige meddelt at den ene høne bløder bagtil- den bliver nu aflivet pga både sygdom og alder........ den anden får et nyt, blivende hjem i stedet.
 Jeg har lovet at hjælpe med at finde nye høns til dem efter hjemkomsten, og vil selvfølgelig anbefale racehøns via opdrættere i Esbjerg + omegn ;-) Hun ved godt at mine evt. kyllinger er totale rundkørsler.... jeg regner med et besøg, hvor hun kan hilse på de ægte forældredyr til inspiration.
 Efter at have startet tråden her kontaktede jeg et par familiemedlemmer og er nu sikker på pasning af vores, hvis naboerne tilfældigvis heller ikke skulle være hjemme..... hvis, og hvis og hvis nu  :laugh: Men det er skønt at være sikret på forhånd  :)
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 24 April , 2014, 10:35 »
Jeg ville nu helst ikke tage andres høns hjem for at passe, for tænk hvis de faldt ned af pinden, så kunne der hurtigt blive en masse ballade. Men hvis jeg skulle gøre det, så ville jeg lade dem går for sig og ikke indlemme dem hos mine egne og med hensyn til foder, så kunne de havde deres eget med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 April , 2014, 10:55 »
Ja det med eget foder tror jeg også er bedst- mine er i alt fald blevet langsomt vænnet til både det ene og det andet........ jeg kan jo ikke vide, hvordan afføringen/reaktionen ville have været ved en brat overgang( har været hesteejer, så er temmelig forsigtig) hos evt. gæster!? Fornemmelsen siger mig, at de fleste havehøns herovre får et fuldfoder, madrester og enkelte lidt ekstra korn hist og pist. De er ikke vant til guf, med efterhånden en hel del hvidløg  :angel: el. SÅ mange forskellige kerner og frø. Mine egne er pt vilde med den økologiske sorte havre(uvalset), så det bliver tildelt lidt sparsomt i disse dage.....
 Med mindre vores hønseanlæg bliver helt færdigt, eller at det ene af de nu udnævnte skrukhuse er ledige, vil jeg ikke tilbyde pasning igen impulsivt. Flokken er så dejlig nu, og åbenbart er vores hane aktiv nok til denne lille familie- der er 100% ro på og alt kører efter en snor............... sengetid styrer han alene, hvor jeg tidligere skulle putte et par stykker personligt  :-*
www.DFfR.dk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #12 Dato: 24 April , 2014, 13:56 »
Vi har faktisk i rigtig rigtig mange år ikke været på ferie andet end en enkelt overnatning en gang om året. Men nu har jeg ikke så mange dyr mere, så det er lidt mere overskueligt at tage hjemmefra længere tid. Sidste år var vi på ferie 14 dage for første gang, og der var 3 personer i gang med dyrepasning, vande blomster mm herhjemme. Synes vi stadig har for meget til at en person kan overkomme det, når han/hun ikke kender rutinerne. Men jeg har to hold som jeg passer høns (og katte og kaniner) for et par gange om året, og de to stoler jeg på kan passe mine dyr, derudover er der et familiemedlem, der har tidligere erfaring med krybdyrhold, som passer mine krybdyr.

De får selvfølgelig en lang liste med hvad der skal gøres og hvilket foder og hvor meget de forskellige skal ha og så får de en rundvisning, så de er sikker på hvor der er dyr henne og hvor foder mm er. Derudover nummer til dyrlæge og oplysninger om hvad de skal være opmærksom på ved evt sygdom.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 April , 2014, 08:46 »
her vil venner gerne passe hus og hjem samt fjerkræ hvis vi er på ferie /o

ellers har jeg større vandbeholder og fler skåle med vand i haven
foder automater , således der skal føres tilsyn med dem hver 2 dag
Haven er lukket af  med plankeværk
Vi har altid brugt automatisk åbner og lukker, hvilket gør det hele meget nemmere
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 25 April , 2014, 16:32 »
vi får som regel en kammerat til og passe vores. Vi har auto åbne/lukke på, så det er jo bare 1 gang dagligt, når det lige passer, at han skal forbi og tjekke op at alt er som det skal være.
S-K+B-K maran
Mookee i brun