Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: DR: "Alle kyllinger er gule"  (Læst 3711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: DR: "Alle kyllinger er gule"
« Svar #15 Dato: 17 April , 2014, 09:23 »
Jeg har mailet til hende nu, men man burde kunne cc til en redaktør fra DR - det eneste jeg kunne finde var en kontaktformular på dr.dk
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #16 Dato: 17 April , 2014, 09:54 »
Jeg har mailet til hende nu, men man burde kunne cc til en redaktør fra DR - det eneste jeg kunne finde var en kontaktformular på dr.dk
Der er en her

viden@dr.dk
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 17 April , 2014, 09:58 »
tak Finn :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 17 April , 2014, 10:34 »
Havde hun bare skrevet den artikel den 1 april, kunne man da havde fået sig en griner.
Hun er nok en af de stakler der er født og opvokset inde i storkøbenhavn, og aldrig set en gris med pletter, eller en kylling som ikke er gul. Har selv 9 kyllinger der er klækket inden for det sidste døgn, ikke en er gul. :D
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 17 April , 2014, 16:42 »
Der er desværre også mange børn på landet med meget begrænset viden om dyr og natur i det hele taget.

De bruger også en alt for stor del af deres barndom på tv, ipads mm. og sukkernarkomani i sofaen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #20 Dato: 17 April , 2014, 17:12 »
Jeg sidder lige og grubler lidt over den med hvide høns og hvide æg som Lene Lestat og andre nævner. Nu får jeg bare endnu mere lyst til en engelsk araucana, for jeg synes nemlig at de billeder folk lægger ud af deres "blå" høns er lidt falmede i farven.
Min søn ville råelske en fin lyseblå høne i hønsegården, og jeg ville få nemmere ved at forklare folk hvorfor en høne ikke bare er en høne. :)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 18 April , 2014, 00:01 »
Det der er så åndsvagt er jo at hun har fundet noget der faktisk er korrekt, nemlig at xantofyl aflejres i skindet (derfor er majskyllinger i supermarkedet gule og vores fritgående høns gule i skindet af alt det dejlige græs) og det har hun så fejl-fortolket som at det er derfor (alle) kyllingers dun er gule ... det gik vist lidt hurtigt da hun læste wikipedia ...

'Blind høne finder også et korn.'

Journalisten nævnte at gul farve kan tilskrives xantofyl.

Og længere ramte hun vist desværre ikke rigtigt.

Mvh
Erik Andersen

Offline Lone

• Bruger
« Svar #22 Dato: 18 April , 2014, 07:40 »
Den er vel sådan lidt på linie med den gamle skrøne, at mødre til rødhårede børn har spist for mange gulerødder, mens de var gravide..  ::)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline lilleholm

• Bruger
« Svar #23 Dato: 18 April , 2014, 16:03 »
Jeg sidder lige og grubler lidt over den med hvide høns og hvide æg som Lene Lestat og andre nævner. Nu får jeg bare endnu mere lyst til en engelsk araucana, for jeg synes nemlig at de billeder folk lægger ud af deres "blå" høns er lidt falmede i farven.
Min søn ville råelske en fin lyseblå høne i hønsegården, og jeg ville få nemmere ved at forklare folk hvorfor en høne ikke bare er en høne. :)
En "rigtig" araucana lægger også "blå" æg.
Herunder et billed af et af mine afkom fra 2013
Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 18 April , 2014, 18:32 »
Jeg har også skrevet til DR, som har sendt en mail om, at de vil sende beskeden videre; men at jeg ikke skal vente at få et svar på min kommentar  :)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 22 April , 2014, 11:04 »
Jeg har fået svar fra hende nu :)

###############
Kære Anders Christensen,

Tak for din henvendelse.

Som anført i underrubrikken til artiklen handler den om kyllinger til påske og hvorfor de er gule. Det er også derfor, artiklen blev publiceret Skærtorsdag.

Jeg medgiver, at det kunne være fremgået klarere, at det kun er kyllinger fra de hvide høns - og derfor naturligvis ikke alle typer kyllinger - artiklen handler om.

Der findes naturligvis kyllinger og høns med andre farver og dette er hermed tilføjet nederst i artiklen.

Mvh

Marie Hougaard
###############
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 22 April , 2014, 11:07 »
Haha den var sørme let købt. Folk forholder sig ikke til om det er påske, pinse eller jul. De forholder sig til at der er skrevet "derfor er alle kyllinger gule".

Men godt at hun har fået tilføjet det, men det ser næppe de folk igen, som HAR læst artiklen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #27 Dato: 22 April , 2014, 11:23 »
Der er åbenbart en race som vi aldrig har har hørt om før. Påskekyllinger... Måske de kun findes på Påskeøen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 22 April , 2014, 11:26 »
Det er lige noget for industrien at lave en sådan hybrid, mange folk ville elsker at købe søde påskekyllinger med kønne øjne, især hvis de kommer til at lægge forskellige farver æg. ;D :o :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #29 Dato: 22 April , 2014, 12:26 »
Ja bare de ikke starter med at farve kyllingerne her i landet, som de gør i nogle andre lande :(
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.