Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rottesikring  (Læst 5596 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sk2898

• Passiv bruger
  • nybegynder
Rottesikring
« Dato: 11 April , 2014, 11:41 »
Hej 
Jeg er ved at opstarte hønsehold, bor i villa kvarter. Jeg er meget nervøs for at tiltrække rotter, hvorfor jeg gør lidt for at afhjælpe dette. Jeg har købt hønsehus som er over jorden med tilhørende gård. jeg har lavet et støbt fundament, med net under, som huset skal stå på, og i gården bliver der, også gravet net ned under.  Planen er at der kun bliver fodret ved fundamentet og ikke direkte på jorden. og maden hængt op i wire under huset. Er dette ok tror i? i dagtimerne vil hønsene kunne gå frit i haven så de kan gå og hygge lidt.
Synes når jeg læser på diverse side at det at holde høns med garanti indbefatte møde med rotter er det virkelig sådan det forholder sig?

Offline lonekær

• Passiv bruger
Sv: Rottesikring
« Svar #1 Dato: 11 April , 2014, 12:11 »
Rotter kommer oftes hvis der svines med foderet.
men det er altid godt at forebygge.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Metdan

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 April , 2014, 13:21 »
Hej  :).
Jeg er også nybegynder, og er ved at etablere hønsegård.
Håber at være færdig i påsken  :D.
Jeg bor også i villakvarter, og det som naboer frygter er rotter.
Men som jeg har forstået det, er det muligt at rottesikre en hønsegård. Rotterne er der og findes i naturen, det handler om at sikre at de ikke får adgang til foderet, hverken det i hønsegården/huset eller der hvor det opbevares. Ligeledes er det vigtigt at der ikke er skjulesteder for rotten, under huset, eller i skrammel mm.
Jeg forstår ikke helt din beskrivelse, men hvis der er sikret med tråd hele vejen rundt (som de ikke kan gnave sig igennem), så burde der være styr på det :-). Der står også lidt om emnet i bogen Økohøns af Jens Juhl.

Hilsen Mette
Venlig hilsen Mette

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 April , 2014, 16:51 »
det er MEGET svært at sikre mod rotter - man må bare holde øje og afhjælpe HVIS der opstår problemer.
Rotter kommer jo ikke nødvendigvis nede fra. De kan da bare kravle gennem hegnet i din hønsegård eller gå ind af lågen når den står åben for hønsene i dagtimerne.

En rotte kan hoppe 1,5 m så det med at hænge fodertrug/automater op i luften er ingen 100% sikring. Den springer griber fat i kanten og korn drysser ned på gulv.
Når det er sagt ER der jo ingen der siger at du får rotter! så god hygiejne og fornuftige forholds regler og så nyd dine høns  :)
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 11 April , 2014, 17:20 »
Rotter elsker at have noget at gemme sig under og i, så med et hævet hønsehus er du allerede rigtig godt på vej til at undgå rottefamilier. Alt spiseligt skal fjernes for natten og holder man ellers pænt rent og ikke har for mange ting stående rundt om hønsegården, så er et hønsehold ikke mere udsat for rottebesøg end naboernes haver.

Rotter lever alle vegne og en enkelt strejfer er nok svær at undgå. Den er så heller ikke problemet - det opstår først, hvis den finder ud af, at her er dejligt at være og beslutter sig for at stifte hjem - typisk de steder, hvor ovenstående ikke er overholdt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline sk2898

• Passiv bruger
  • nybegynder
« Svar #5 Dato: 11 April , 2014, 18:39 »
ok tak for jeres besvarelser, nej 100 % blive man så aldrig, snakkede med en der sagde maden skulle ind i huset, men synes det lyder lidt voldsomt har jeg misforstået noget, for resten så er det dette hus jeg har købt:
uldbjerg hønsehus

der er nogle sprækker i det hvordan har i andre ordnet det? kan man evt give det noget ex tagasfalt?
« Senest Redigeret: 11 April , 2014, 18:48 Fra sk2898 »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 11 April , 2014, 23:42 »
snakkede med en der sagde maden skulle ind i huset, men synes det lyder lidt voldsomt har jeg misforstået noget

Fodring bør foregå indendørs. Selvfølgelig kan man strø/kaste en lille portion korn eller andet udendørs, hvis mængden er afpasset så den spises op i løbet af meget kort tid.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #7 Dato: 12 April , 2014, 01:12 »
Jeg fodrer i hønsegården med korn direkte på jorden morgen og aften. Hønsene spiser det lynhurtigt.
Kornet har jeg i tætte plastbeholdere, købt i jem og fix.
Madrester gives gerne om eftermiddagen, så det er væk inden aften.
Men selvom det ikke giver meget tilovers til mus og rotter, så er de der nu alligevel. Men det har vi kattene til at klare.
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.