Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vende æg i automatisk rugemaskine  (Læst 5099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette.V

• Passiv bruger
vende æg i automatisk rugemaskine
« Dato: 10 April , 2014, 19:36 »
Jeg er førstegangsruger i ældre lånt fuldautomatisk rugemaskine fra America Thisted. Jeg havde egentlig bare tænkt mig at lægge æg i og tilslutte det hele og så bare lade det køre til dag 18. Men da manualen til maskinen er blevet væk, har jeg i stedet fundet en fra amerca Thisted på nettet. Og i den står der, at æggene skal vendes 1 gang dag to og derefter 2-3 gange dagligt til dag atten. Skal jeg vente med at slå den automatiske vender til til dag tre?
Der står også, at æggene skal køle 15 min pr dag. Skal jeg så stoppe maskinen hver dag og tage låget af eller hvordan skal jeg forstå det?
Når æggene er klækket er jeg blevet fortalt, at jeg skal lade kyllingerne blive i maskinen uden foder og vand i et par dage. Skal maskinen så bare fortsætte med at køre? Andre forhold?
Håber nogen kan hjælpe.
Venlig hilsen mette

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: vende æg i automatisk rugemaskine
« Svar #1 Dato: 10 April , 2014, 20:00 »
Der er en rugevejledning til venstre på siden under Artikler om avl, håber det kan hjælpe dig, ellers må du lige sige til.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2014, 20:21 »
Hej Madsen. Tak for svar. Kan se, at det faktisk er den jeg har læst og som har gjort mig i tvivl ;-)
Vh mette

Offline lulu

• Passiv bruger

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 April , 2014, 09:34 »
Tak lulu, det ser ud som om de så godt kan få mad med det samme ud fra dit link, selvom det vist omhandler industrihøns :-)

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 April , 2014, 10:26 »
Hej
Er det gåseæg du ruger?? eller hønse æg??
hønse æg skal bare blive i maskinen til der er kyllinger. Her vender de jo på rullebakkerne.
Gåseæg skal vendes 1/2 omgang 2 gange dagligt selvom de triller - de triller nemlig ikke så langt. De skal luftes med stigende interval (for at gasser i ægget kan komme ud) og sprøjtes med vand dagligt. Luftes vil sige at du tager bakkerne UD af maskinen og lader dem stå og afkøle. i de sidste dage er det helt op til 30 min
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 April , 2014, 11:16 »
Hej Christina S
Ihh, tak for svar!  :D Det er såmen bare helt almindelige dværghønseæg. Så går jeg ned og starter "rullemaskinen" og lader være med at pille mere ved det tekniske ind til dag 18, hvor jeg går ud fra at jeg stadig slukker for rulledelen? Så ikke lufte hønseæg?
Venlig hilsen Mette