Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sussex  (Læst 2129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laura Barding

• Passiv bruger
Sussex
« Dato: 10 April , 2014, 17:40 »
Hej alle

Vi har herhjemme planlagt at få fritgående høns, efter 10 års pause ;)
Vi har snakket om at få et par sussex høner og en hane. De skal grundlæggende bruges til at lægge æg, men vi kunne også godt tænke os at få en gang kyllinger. Er sussex en god høne til det? Vi har hørt at Isa Brown ikke vil ruge på sine æg, så det er vist ikke det rigtige :)

Håber der er nogen der vil hjælpe ;D

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Sussex
« Svar #1 Dato: 10 April , 2014, 18:02 »
Jeg vil anbefale mere end et par høner, hvis I skal have hane.

Mindst 4-5 vil jeg mene.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Laura Barding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2014, 19:01 »
Vi har også tænkt mindst 5 stk ;) er sussex en god høne? Er den rolig? Lægger den gode og mange æg? Er den god til kyllinger? Undskyld de mange spørgsmål er nybegynder ;D

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2014, 19:13 »
Hej Laura
Velkommen tilbage til hønseverdenen ;)
Ja, sussex er en dejlig rolig høne, som opfylder alle de forventninger som du beskriver du har til dine nye høns. Den er rolig og lægger godt med æg, mine lægger 1 æg hver dag i forår sommer og efterår (minus fældning). om vinteren lægger mine Sussex 2-3 æg om ugen, og hvis jeg tilfører dem kunstigt lys i den mørke tid, så kan de komme højere op i æggeproduktion.
Sussex er en fantastisk ruger og kyllinge passer, de ruger gerne (hvilket jeg synes er eneste ulempe ved denne dejlige race). Men jeg holder deres rugelyst nede ved at fjerne æggene fra deres reder hver dag. Jeg kan være sikker på at hvis jeg lader æggene ligge i reden blot i en uge eller to, så har jeg en skruk høne /o

Sussex fås i mange skønne farve varianter og i to størrelser (alm. (stor) og dværg) hvis du kun ønsker et enkelt hold kyllinger pr. sommer så vil jeg anbefale de store, da de små gerne skrukker flere gang på en sommer og det kan altså blive til mange hold kyllinger når du skriver at du vil have ca. 5 høner :o

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Laura Barding

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 April , 2014, 20:36 »
Hej Trine

Mange tak for dit svar! Det hjalp virkelig meget ;D det skal helt sikkert være en stor, så det med kyllinger bliver intet problem ;) vi vil helt sikkert overveje at få sussex.
Vi får først vores hønsehus i maj måned så der et massere af tid til at tænke i /o

Vi regner med at få 6-7 høns så det passer ok med kyllinger.

Vh Laura

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 April , 2014, 22:22 »
Vi bruger skruk Sussex-høner til at tage sig af kyllinger vi har udruget i maskine - hun kan sagtens klare at passe og oplære 35 kyllinger. De er tålmodige og gode mødre
Sonja