Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor adræt er en orpington?  (Læst 2683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mymilla

• Passiv bruger
Hvor adræt er en orpington?
« Dato: 09 April , 2014, 13:41 »
Kære alle
Som kommende ny-hønseejer, er vi i familien løbet ind i et spørgsmål som nettet umiddelbart ellers ikke kan give svar på.

Vores hønsehus står på pæle ca. 1m over jorden - der naturligvis er en stige op til selve huset, som er hønsevenlig.

Vores umiddelbare tanke om hønserace er/var orpington indtil min mand pludseligt fik tanken:" er de adrætte nok til at bevæge sig op ad stigen"?

Nogen der har nogen erfaringer på dette lidt speget område?

Mange hilsner
Camilla

Offline lonekær

• Passiv bruger
Sv: Hvor adræt er en orpington?
« Svar #1 Dato: 09 April , 2014, 14:10 »
Mine orpington er omtrendt lige så adræt som en sæl på land..
når det er sagt så kan de godt bruge en hønsestige hvis den ikke er for stejl.
2 af mine orpington har ikke luret tricket til hønsestigen. Så jeg skal lavet en ny.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 April , 2014, 14:33 »
Mine to ældste og tungeste orpingtonhøner laver nærmest et stunt for at komme op på deres foretrukne soveplads. Først hopper de op på pinden (50cm). Derfra hopper de op ovenpå redekassen (endnu 40 cm) idet de laver en 90 graders vending i luften - så lidt adrætte er de.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 April , 2014, 14:36 »
Hvis det er store/bamsede Orpington (de rigtige) så er de ret klodsede og en "hønsestige" bør være en plade, evt. med tværstykker som trin, og plade må ikke være ret steg. Ved denne type Orpington er 1 meter høj hegn rigelig.

Offline mymilla

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2014, 17:21 »
Tak for svar :-) Efter jeres historier er jeg atter optimistisk (og ellers ryger benene på hønsehuset) og så holder "vi" (teknisk set har min mand ingen præferencer for høns andet end æg). Så jeg holder fast i drømmehønsene... de er som du Rudy skriver "de store/bamsede" som jeg staser på at få ind i vores kommende hønsegård. og så det spændende at se om de også kan lave stunts eller om de bliver som en sæl på land :-)

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 April , 2014, 17:32 »
Det er ikke svært at gøre hønsestigen orpingtonegnet. Prøv at  sætte en træstub under den nederste ende og sæt op ad den mindre stubbe, hos mig følger de hønsestigens retning ind mod huset, så fylder arrangementet ikke så meget. Andet kan også bruges: Mursten, gasbetonsten (er ikke så kønne) eller andet som ikke vakler under damerne. For de vejer til.
Og rigtig god fornøjelse. Dejlige høns.

Glatnak

• Gæst
« Svar #6 Dato: 09 April , 2014, 19:46 »
Jeg vil anbefale en plade med tagpap, fremfor en stige
Gerne med træstykker på tværs som trin

Mine har mulighed for hoppe på fundablikke (dem man støber sokkel med) - de er lavet som en trappe, men de fleste foretrækker en plade med trin når de skal ind
Ud bruger de blokke eller leger de kan flyve

Jeg har et hønsehus ca 75cm over jorden, hvor de i regnvejr kan gå tørt under hønsehuset