Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med benet.  (Læst 1632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freja

• Passiv bruger
  • Glad ejer af nogle skønne høns.
Problemer med benet.
« Dato: 09 April , 2014, 07:50 »
Hej med jer.
Jeg har en kylling, der har et stort sår på det ene ben. Det ser ud som om, at det er ved albuen og hvor dunene begynder. Den trækker benet op, og undgår helt at træde på det - derfor falder den til siden, når den skal fremad.
Jeg har valgt, at tage den indenfor, for at den ikke skal gå med de andre kyllinger - og så jeg kan overvåge den.
Prøver at få taget nogle billeder af den i løbet af ugen her.

Hvad tror I der er galt?  :'(
Med venlige hilsner
Freja

Den glade ejer af 4 dejlige orpington-damer (gul, sølvgrå og sort).
Og 6 små dværg dansk landrace damer og 1 sød dværg dansk landrace hane. :-)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: Problemer med benet.
« Svar #1 Dato: 09 April , 2014, 09:08 »
Hvis du har en kylling der har et sår på benet og ikke kan gå på det, så er det altså ikke hensigtsmæssigt at "tage billeder i løbet af ugen"

Dyret lider tydeligvis når den ikke kan gå på det og måske er benet brækket, så set herfra er der to muligheder:

1) Dyrlæge, eventuelt efterfulgt af 2)
Eller:
2) Hurtig og human aflivning

Hvis kyllingen nu går alene indenfor stresser det den nok også hen hel del, udover smerter fra benet, da de jo trods alt er flokdyr og derfor har det bedst sammen med artsfæller og ikke alene.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Problemer med benet.
« Svar #2 Dato: 09 April , 2014, 09:20 »
Helt enig med Anders

Du skal i dag finde ud af, hvad der er galt og få vurderet om kyllingen har en chance.

Nu skriver du ikke noget om, hvor gammel kyllingen er, men det er aldrig godt at tage en enkelt kylling væk fra flokken for at vurdere over tid.

Jeg  *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14