Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Inaktiv høne  (Læst 5690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
Inaktiv høne
« Dato: 06 April , 2014, 22:51 »
Min ene store orpington har været MEGET inaktiv i dag.

Jeg ved ikke om det var helt fra morgenen af, da det var vores søn der lukkede dem ud. Men de gange jeg har set den i dag, har det stået/ligget stille med hovedet sunket ind i kroppen (svært at forklare) og med lukkede øjne.

Den har spist lidt af de fuglefrø jeg gav dem og lidt af det guf de fik. Den har gået lidt rundt, men jeg har nemt kunnet få fat i hende.

Jeg havde hende inde i eftermiddags. Der fik hun lidt vand med druesukker og noget olie.

Jeg har tænkt æggenød og det jeg nok mest hælder til er sur kro.

Da hønsene havde sat sig på pinden (hun på den nederste i dag) tog jeg hende ind igen.

Kroen virker ikke udspilet men som en vandballon med vand i - lidt slap. Når jeg kasserer lidt på den, bøvser hun,ligesom - og så lugter hun af hvidløg (fra guffet i eftermiddags) pu ha. Måske hun skulle have persille  ;D

Hun hiver ikke efter vejret, jeg kan ikke se røde orm i halsen, raller ikke, men lukker luft ud en gang i mellem. Ej heller pus eller hævelse om øjnene. Jeg kan ikke mærke noget æg på vej ud.

Hun har ikke lavet mange klatter (hvad jeg har set). Dog har hun lige lavet en i stuen - ja hun er i stuen lige nu (i en kasse). Klatten var sort/grønlig med lidt Hvidt og lidt slimet.

Tror i det er sur kro? Pg hvor lang tid skal jeg give hende?

Damerne fik i øvrigt kyllinge skrog den anden dag. Mod den har slugt et ben, som har sat sig på tværs? Hun er i øvrigt aldrig forslugen, men venter til de andre er godt i gang før hun begynder at spise. På trods af hendes størrelse (den største), er hun den nederste i hierarkiet.

Ok. Det blev langt, men håber på nogle svar/ noget hjælp.
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
Sv: Inaktiv høne
« Svar #1 Dato: 07 April , 2014, 04:08 »
De skal bare ikke skrante, de ballademagere. Man bliver så urolig!
Jeg synes, det lyder, som om hun er i gode hænder, og at du gør, hvad man kan.
Har du tjekket for utøj?
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2014, 07:42 »
Ja. Tjekket for utøj og fandt ikke noget. Hverken på hende eller på pinden da der var mørkt.
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 07 April , 2014, 07:53 »
Hvordan har hun det så i dag, Tine?

Glem læggenød og sur kro, men de grøn/sorte klatter kunne desværre godt tyde på noget tarmbetændelse...dog håber jeg, at hun er på toppen igen her til morgen *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 April , 2014, 09:53 »
Hun virker mere frisk. Er ikke så inaktiv. Hun går rundt, drikker, skraber lidt i jorden. Men hun ser lidt bleg ud. Har stiller a38 ud til dem med kartoffelmel i. Håber hun kommer sig. Kan hun være stresset over at førehønen har lagt sig skruk og er i skrukhus for sig selv?
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 07 April , 2014, 10:00 »
Det er da rigtig gode tegn /o høns kan jo også få et harmløst onde, som slår dem ud for en dag eller to. Lad os håbe, at det er sådan noget din høne er rendt ind i.

Tja...hvorfor skulle hun ikke kunne blive ked eller stresset over, at en af veninderne "er underlig". Mine høns er ofte påvirket af, hvordan de andre har det - og især da..hvis det er en rigtig god veninde, som er blevet syg, skruk eller værst af alt...ikke er mere. Der foregår meget i sådan et lille hønsehoved ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 07 April , 2014, 10:47 »
Jeg oplever også engang imellem at en høne tager sig en slapper-dag hvor hun bare står og hænger. Måske en hønseform for mandagssyge? Dog oftest om efteråret omkring fjertab.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 April , 2014, 13:15 »
Hun har så klart været mere frisk i dag, synes også hun er begyndt at få mere farve i kammen  /o Hun søger selv vand og a38 og opfører sig mere som hun plejer. Hun går rundt og kigger og er obs når der er en mærkelig lyd eller når jeg åbner døren og nusser sine fjer. Det gjorde hun ikke i går.

Håber virkelig det går fremad  *k og at den bare havde en øv dag.

Har kigget lidt på billeder af klatter. De klatter jeg har set fra den ligger inden for normalen.

« Senest Redigeret: 07 April , 2014, 13:17 Fra TinesHøns »
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 April , 2014, 22:31 »
Perle ser bedre og bedre ud  :D Hun har været normal aktiv siden middag :) kammen er blevet rødere, men mangler lidt for at være normal farve.

Når jeg åbner teressedøren kommer de alle også Perle løbende med skørterne blafrende om benene  <P

Hun har spist og drukket ok. Hun skulle lige hjælpes i gang af Appelsin (min anden store orpington). Appelsin har vist været lidt sygeplejer i dag. Hun har gået meget sammen med Perle og lokket hende til vand og mad.

Hvor er det bare dejligt at se at de passer på hinanden  *p *b

I aften var hun gået på pind - den øverste - sammen med de andre :)

Når det nu ser ud til at gå godt, så var det nu hyggeligt at hønsehygge i sofaen i går aftes. På trods af hvidløgsbøvserne  <R ;)

Krydser fingre for at det går endnu bedre i morgen.
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #9 Dato: 08 April , 2014, 01:41 »
Supergodt at høre <3
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 April , 2014, 13:03 »
Det går godt med Perle. Hun havde vist bare en off dag. Jeg var godt npk tæt på at tænke aflivning, men hun kpm sig godt. Lige i dag har jeg for første gang set hende redekasse :)

Tænk at den store høne vil være i den "lille" transportkasse ;)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat