Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan lyser man æg?  (Læst 1576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

• Bruger
Hvordan lyser man æg?
« Dato: 06 April , 2014, 18:38 »
Ja - som overskriften siger. Jeg er klar over, at jeg skal investere i en led-lygte. Skal den være klassisk stavlygteformet eller? Og jeg er klar over, at det skal foregå i mørke, men er der noget hokus-pokus med æske og huller og den slags eller holder jeg en lygte i en hånd, og lægger et æg ovenpå, og så står det lysende klart (HA!) hvilke, der er ok? Er der nogen, der har et billede af proceduren? (Jeg har fundet de fine tråde med selve æg-billederne). Vi har hidtil kun ruget med naturmetoden, og ikke lyst, men nu står en rugemaskine og gør klar, så nu må vi jo hellere gøre det korrekt  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvordan lyser man æg?
« Svar #1 Dato: 06 April , 2014, 18:42 »
det nemmeste er sådan set og finde en lygte der passer på den runde ende af ægget. Dvs der skal ikke slippe lys ved siden af, for det kan forstyrre det du ser. Ellers er det bare og kigge efter det du har set på div billeder
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tove

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 April , 2014, 19:13 »
Men - man lyser dem fra siden? Ikke?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 06 April , 2014, 19:22 »
nej. Fra bunden. Det gør jeg ihvertfald, da jeg synes det giver det bedste billede af hvad der sker eller ikke sker i ægget
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 April , 2014, 19:26 »
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=440&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=10

ovenstående er link til en æggelyser - det er altså det letteste bare at købe en beregnet til formålet den holdes helt tæt mod den buttede ende på ægget og så kan du helt tydeligt se hvad du skal se: foster, blodkar og luftlomme.
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline lisaln

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 April , 2014, 20:06 »
Ellers kan en glimrende LED-lygte ofte købes i TIGER til den nette sum af 10 til 20 kr. De fungerer perfekt, og kasse med hul er ikke nødvendigt.
Bare vælg en lygte med en lille diameter hvor glasset over pæren ligger lidt tilbage, så kanten af lygten slutter tæt om æggets runde ende:-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 April , 2014, 21:16 »
jeg har adskillige billige led lygter. dem i flere farver fra tigeren, jem og fix, harald nyborg osv.

de fungerer rigtig godt til at lyse alm. lysere æg.
helt mørke skallet æg skal der nok en rigtig kraftig lygte til.

det vigtigste som andre er inde på er en lille diameter. jeg holder lygten op til bunden af æget og hånden lidt omkring bund og lygte, så lyset rigtig slutter til.

min kæreste har en meget kraftig led lygte (noget jagt udstyr noget der kan lyse gud ved hvor langt) som jeg kan bruge udenfor ved ænderne hvor det ikke nødvendigvis behøves at være helt mørkt under lysningen. kan faktisk lyse for befrugtning i fuld lys med den. forudsat at fosteret er lidt henne og ikke kun lige begyndende :-)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #7 Dato: 06 April , 2014, 22:54 »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Tove

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 April , 2014, 07:58 »
Fint - tak allesammen. Egon...hvilken lampe har du så nede i din fine kasse?

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 April , 2014, 10:42 »
Jeg sätter det tomme rör fra en toiletrulle mellem lommelygten og ägget, da äggene ikke passer til min lygte. Det fungerer fint.
Mvh Mette

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 April , 2014, 11:02 »
Jeg brugte lygten i min iPhone, da jeg skulle lyse vagtelæg. Det gik rigtig fint med de lyse æg, men duede ikke rigtigt med de mørke. Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle fungere udmærket til hønseæg, men det gælder jo så nok heller ikke de helt mørke æg.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #11 Dato: 07 April , 2014, 12:40 »
Det er en ganske almindelig el-pære  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline connie1

• Bruger
« Svar #12 Dato: 11 April , 2014, 11:57 »
Jeg manglede også en lygte, og fandt på  at downloade  en app  "flashlight" til min telefon.

Og jeg må sige at det er den bedste æggelyser jeg har brugt til dato ( har kun høns)