Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fuldautomatisk, hvad dækker det over? Anbefalinger ønskes.  (Læst 8362 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
Jeg kigger efter en rugemaskine til ca. 20 æg eller mere, den skal helst klare det meste selv.
Men når der står fuldautomatisk, med digitaltermometer betyder det så udover at vende æggene, at den også selv styrer fugtigheden, eller skal man selv indstille fugten?
Jeg tager imod anbefalinger med kyshånd, vil gerne købe en god en fra starten.
Jeg har kigget på de her 3, men anbefal gerne andre.

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=448&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

http://www.bangs.dk/rugemaskine/

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=448&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

« Senest Redigeret: 06 April , 2014, 11:47 Fra Hiltunen »
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fuldautomatisk, hvad dækker det over? Anbefalinger ønskes.
« Svar #1 Dato: 06 April , 2014, 11:48 »
Halvautomatisk : temperaturen styres automatisk, men fugt og vending af æg er manuelt.

Fuldautomatisk : temperaturen og vending er automatisk, men fugt styres manuelt.

Fuldautomatisk digital : temperatur, vending og fugt styres automatisk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 06 April , 2014, 11:51 »
Jeg har to trærugemaskiner fra America, en ældre model og en på knapt to år. Jeg synes at det er de bedste maskiner, men har dog ikke prøvet andre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Glatnak

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06 April , 2014, 12:16 »
Hvis du overvejer RCOM-20 vil jeg foreslå du ikke køber den ved America-Thisted, da den er vild overprissat til Kr 3500

Hvis du køber den hjem fra england koster den samme ca. 2300 inkl porto
http://www.pandtpoultry.co.uk/index.php/fuseaction/shop.category/categoryid/84

Jeg har selv købt RCOM-20 Pro samme sted - og er fuldt ud tilfreds.

Alternativt R-COM King Suro som også styrer fugt m.v. men til kun ca. 1500 inkl. porto. Du bør dog købe ekstra "fugt" pap stykker med til den, da den bruger pap/papir til fugt. Men hvert stykke skulle efter hvad jeg har læst dog holde til flere hold kyllinger.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #4 Dato: 06 April , 2014, 12:40 »
Rcom 20 er interessent, er der nogen stor funktionel forskel på om den er pro eller ej?
Hilsen Janni Hiltunen

Glatnak

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 April , 2014, 12:59 »
mht. fugt og temperatur er der kun forskel i måden udrugningen foregår.

Pro'eren er Plug & Play - dvs. vælg hvad du udruger (høns), tilsæt vand og så regulerer den temp., fugt og vending i hele rugeforløbet.

I den alm. udgave skal du selv i slutningen af rugningen stoppe vending og ændre på fugt. Ikke et stort problem at gøre - man skal bare huske det.

Så den alm. holder kun den temp. & fugt du har valgt - Pro'en ændrer dette under udrugningen samt stopper vending 3 dage før termin.

Ellers er de meget ens - og skal begge genfyldes ca. hver 3-4 dag. Brug destileret vand, så undgår du kalkproblemer. Der går ca. 2L vand til en udrugning.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #6 Dato: 06 April , 2014, 20:46 »
Tak for tips og tekniske specifikationer.
Hilsen Janni Hiltunen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 April , 2014, 22:36 »
Jeg har en r-com King suro til 24 hønseæg. Jeg er sååå tilfreds med den :) Den er fuldautomatisk digital, så den passer fuldstændig sig selv, også når jeg tager på en 4 dages ferie i morgen...og så er den præcis. Jeg har oplevet et par enkelte ting, der var galt med den, da den var 1 år og 11 måneder.. Ingen problemer med at få reservedele sendt med posten fra Danki, hvor den er købt, og den er så nem, at jeg selv kunne skifte delen :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 06 April , 2014, 23:17 »
Jeg brugte Madam Blå fra America Thisted gennem mange år. Med motor til vending. Den virkede fint. Fugtigheden styres ved at hælde vand i et kar i hver ende af maskinen. Ved opstart kun vand i det ene kar og fra dag 18 vand i begge kar. Temperaturen bør kalibreres mod et andet pålideligt termometer inden første rugning.

Jeg skiftede til en R-Com for 2 år siden. Alt skulle være forudindstillet fra fabrikken, men det var det bare ikke. Både temperatur og fugt måtte kalibreres. Fugtmåleren i maskinen angav en fugtighed på 60 pct hvor den i virkeligheden kun var 50 pct. Og termometret i maskinen angav lidt over ½ grad mere end der reelt var i maskinen. Jeg er ikke den eneste der har haft disse erfaringer med R-Com maskinerne. Men efter kalibrering har min fungeret fint (den kan jo ikke klandres for ubefrugtede æg  ;D). Godt ser de også ud og de er udført i solide materialer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #9 Dato: 07 April , 2014, 21:25 »

Jeg har bestilt dette startsæt til 350£
http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/85/productid/1869
Så håber jeg den måler rigtigt
Hilsen Janni Hiltunen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 07 April , 2014, 22:34 »
Sig til hvis du får problemer med din bestilling.
Det regner jeg ikke med, men du husker måske, at firmaet for en periode, ikke kunne acceptere ordrer fra DK. Producenten havde pålagt P&T Poultry ikke at sælge/sende til lande hvor producenten allerede havde etableret salgsagenturer. Efter henvendelse, med reference til gældende EU regler, lovede P&T dog at genoptage salg/levering til danske kunder. 
Mvh
Erik Andersen

Glatnak

• Gæst
« Svar #11 Dato: 10 April , 2014, 09:33 »
Mht. Nøjagtigheden, har jeg haft et digitalt termoter/hygrometer i min r-com 20 Pro med alm æggebakke hvor den lå i midten i stedet for et æg - resten var æg

Både fugt og temp. passede præcist med det meter jeg havde liggende, og tidligere har kontrolleret med andre målere

Så mon ikke r-com har fået styr på nøjagtigheden -min er fra i år

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #12 Dato: 10 April , 2014, 20:39 »
Den er ankommet, tanket og tændt. Skrukker har samtidig fået byttet sine golfkugler ud med æg. Så skal der bare gå 3 lange uger. Igen tak for jeres svar
Hilsen Janni Hiltunen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 11 April , 2014, 22:57 »
Så mon ikke r-com har fået styr på nøjagtigheden -min er fra i år

Godt så - så er der i hvert fald noget de har fået styr på. Konkurrencereglerne i EU har R-Com så måske også fået styr på siden jeg havde kontakt med dem for ca 1 år siden.

I hvert fald dejligt at erfare at P&T Poultry holder deres del af aftalen.
Mvh
Erik Andersen