Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til lus  (Læst 9335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mew.

• Passiv bruger
Hjælp til lus
« Dato: 02 April , 2014, 23:08 »
Hej kloge hønsefolk.

Jeg har fundet ud af at mine høns har lus, og prøver at følge fremgangs måden beskrevet i de fine tråde om emnet.

Jeg har forsøgt at sprøjte med chok spray fra Matas. Men blev lidt bekymret da der står på flasken at man ikke må sprøjte direkte på dyr...
Har også læst det med at vaske dem i shampo, men synes det virker som et lidt uoverskueligt projekt at få store orpington hanefar i bad...

Er der nogen nem udvej ?
Vh Mew

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hjælp til lus
« Svar #1 Dato: 02 April , 2014, 23:28 »
Gør rent i huset, spray i revner og sprækker samt siddepinden (både overside og underside) og giv dem så et sprøjt under vingerne og i måsen. Det plejer at tage skidtet. De tager  ikke skade af staldchok/fluespray, men man skal jo ikke overdrive behandlingen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2014, 08:25 »
Ok. Tak for hjælpen. Syntes bare han blev så rød bagi at jeg ikke turde give de andre.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 April , 2014, 18:59 »
Jeg har også fået en høne med rød- ildrød!- bagdel efter staldchokbehandling. Er der mon flere der har oplevet det? Og hvordan hjælper man dyret? Det må da være en voldsom hudreaktion. Jeg har smurt med en kløestillende salve og klippet området fri så der kan komme luft til, men aner ikke om det er det rigtige at gøre. Det ville være rigtig rart hvis andre ville dele deres erfaringer.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2014, 22:42 »
Det har jeg aldrig oplevet, har altid brugt staldchok eller bare ganske alm fluespray, sprøjter dem nede for enden af brystbenet..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 April , 2014, 23:15 »
Hydrocortison creme - fåes i håndkøb. Ikke til lusene, til de røde numser.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 03 April , 2014, 23:23 »
Er det ikke at skyde gråspurve med kanoner??

Hydrocortison er mig bekendt et binyrebarkpræparat og bør derfor kun bruges mod alvorlige lidelser. Kunne man ikke bruge mindre 'alvorlige' midler mod irritabel hud? Ellers ville jeg da nok foreslå at undlade brugen af de produkter der forårsager hudirritation.

Jeg ser helst kemien reduceret til det absolut nødvendige.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2014, 23:55 »
Men når det nu er gået galt........ <B <B
Hvad ville du egentligt bruge mod lus?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 04 April , 2014, 08:08 »
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 April , 2014, 10:50 »
Jeg har nu blandet et par sildedåserfulde Hemexcide i støvbadet i håb om at kunne være bedre på forkant af lusene. Lusene havde i denne omgang nået at lægge æg omkring nogle af fjerene, og jeg lurer lidt på, om det kan være det, der giver en irritation i området? Eller måske jeg har sprøjtet for kraftigt, så noget har ramt den i forvejen irriterede hud. Jeg vil i hvert fald være mere forsigtig i fremtiden!

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 April , 2014, 12:15 »
Jeg sprøjtede også den første på alle æggene (altså luseæggene) og turde ikke forsætte før jeg havde hørt om jeres erfaringer. Nu prøver jeg på alle for heximide kan vist ikke gøre det.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 April , 2014, 12:22 »
I og med at man ved staldchok og tilsvarende præparater skal undgå hudkontakt og indånding (de er ikke beregnede til behandling af dyr) så er det vel ikke så underligt at nogle af fjerkræene rent faktisk ikke kan tåle dem.
Staldchok indeholder stærk allergifremkaldende stoffer og andre gode sager ...
http://www.trinol.dk/media/21130/stald%20chok%20d_da.pdf
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #12 Dato: 04 April , 2014, 21:00 »
Min hane blev også ildrød efter en gang staldchok. Helt almindelig i sin adfærd heldigvis, så håber ikke det har gjort ondt på ham... Faktisk blev jeg i første omgang i tvivl om at det ikke var normalt for en hane at være rød i både hoved og røv ; )

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 05 April , 2014, 00:11 »
Jeg sprøjtede også den første på alle æggene (altså luseæggene) og turde ikke forsætte før jeg havde hørt om jeres erfaringer. Nu prøver jeg på alle for heximide kan vist ikke gøre det.

Hvad begrunder du din vurdering af diatomejords manglende evne til at klare problemet på?

Min erfaring er at diatomejord faktisk kan få has på det meste krible-krable hvis det anvendes målrettet.

Men kemien kræver selvfølgelig mindre indsats 'nu og her'. Efterfølgende 'oprydning' ligger ude i fremtiden, så det kan vi bare lukke øjnene for.  :police:
Mvh
Erik Andersen

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 April , 2014, 07:33 »
Jeg drysser med tøs hver gang jeg har muget, og prøver at lægge bunker der hvor de støvbader. Måske har jeg lagt mindre de sidste par måneder så det kan godt være det.