Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udvide hønsehold  (Læst 2767 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline earp

• Passiv bruger
Udvide hønsehold
« Dato: 02 April , 2014, 21:09 »
Hej folkens,
jeg går lidt med tankerne om at udvide hønseholdet herhjemme. Vi har pt 1.6 røde amerikanere. Dejligt mange, store og flotte æg. Men jeg overvejer at udvide hønsehuset med 3 kvm mere, for at kunne gøre plads til lidt flere. Vi kunne godt tænke os nogle farvede æg, og har set hvor fine nogle æg auracana, maran og grønlægger leverer. Men vil en eller 2 af disse racer kunne forenes med mine røde amerikanere? Hønsehuset er pt 4 kvm, og kommer på omkring 7 kvm hvis jeg udvider. De har en hønsegård på 10 kvm, men lågen står altid åben så de kan rende i haven, 2000 kvm. Vi har hegn på 60 cm (10x10 masker) omkring hele grunden, for at hund, børn og høns ikke skal stikke af. Hegnet sidder i hækken. Jeg ser gerne, mine naboer gør i hvert fald ;), at hønsene bliver på vores egen grund, så derfor vil jeg gerne undgå flyvske racer.
Vi kunne godt tænke os 2x2 høns, af ovennævnte racer, forudsat det findes forsvarligt ud fra de kriterier jeg har opstillet?
Håber nogen lige kan komme med lidt input, som gør beslutningen nemmere :)
Tak :)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Udvide hønsehold
« Svar #1 Dato: 02 April , 2014, 23:07 »
sådan rent pladsmæssigt skulle det sagtens kunne gå, og med 2000m2 grund burde selv de mest flyvske racer blive hjemme. Røde amerikanere kan godt have lidt racistiske tendenser, forstået på den måde at de godt kan være temlig hårde ved andre end dem de er vant til. Men med så meget plads skulle der være rig mulighed for og komme lidt væk fra hinanden så de værste genstridigheder undgåes. Umiddelbart kan jeg ikke se det skulle være noget større problem  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline earp

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2014, 05:48 »
Jamen det lyder rigtigt godt. Nu ved jeg ikke hvordan de andre racer mht at blive "hjemme", men mine røde amerikanere har før været på rundtur hos naboerne, før jeg fik sat hegnet op. Har tidligere haft sort australorps, og de blev altid kun i den øverste halvdel af haven. Amerikanerne kommer helt ned til huset, og gab man dem muligheden, er jeg sikker på de kom ind til kaffe :)
Men tusind tak for hurtig respons

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 03 April , 2014, 17:25 »
andre racer kan såmænd også godt være eventyr lystne, men når de har 2000m2 og der er hegn i hækken, så tror jeg ikke de ligefrem letter og flyver ind til naboerne. Hvorfor skulle de næsten det
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline earp

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2014, 19:31 »
Skulle jo også mene de blev på grunden uden hegn, viste sig ikke at være tilfældet :) Jeg har lagt billet ind på 10 sort kobber maran kyllinger, så nu har jeg sådan set lidt travlt med at få banket træ op i hønsehuset, og lave hønsegård. Når tiden kommer hvor de nye kyllinger bliver store nok, ville jeg Så kunne lukke hønsene ud i haven på samme tid? Og vil de i så fald selv kunne finde ud af at gå ind af de rigtige hul igen?

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 04 April , 2014, 13:43 »
min erfaring er at de fleste høns går efter det de kan se, og kan de komme igennem en hæk gør de det. Er der derimod et hegn i hækken er det de færreste der flyver over hækken, når ellers de har rigeligt med plads
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline earp

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 April , 2014, 13:58 »
Ok, jamen så burde det jollerne gøre det :)