Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kinesiske eller japanske silke høns  (Læst 13331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Kinesiske eller japanske silke høns
« Dato: 31 Marts , 2009, 12:49 »
I dag spurgte min vinduespudser så, om mine silker er kinesiske eller japanske ???

Og jeg måtte indrømme, at det aner jeg simpelthen ikke.

Hvad er forskellen?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Kinesiske eller japanske silke høns
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2009, 15:13 »
Pas. ::)

Men de 5 høns jeg har fra Bramming, fik jeg at vide var japanske silkehøns. Jeg fik dog aldrig spurgt om hvad der gør dem forskellige fra andre slags silkehøns (hvis der er flere slags).

Der er jo også noget med "med" og "uden skæg". Der er mine vist den barberede type - altså uden skæg. ;)

Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2009, 15:47 »
Hej

Som historien beskriver silkehøns, så stammer de fra Kina og det var Marco Polo der kom til Europa med en beskrivelse af han havde set høns med pels.

At så japanerne har forædlet silkehøns kan jeg gody tilskive dem, men jeg har ingen beviser.

Tommy

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2009, 16:01 »
Min viduespudser havde ingen forstand på det, men hans kone har silkehøns og havde fortalt ham, at der bl.a. skulle være forskel på hvor store æg de ligger.

Kan det tænkes, at nogen kalder dværg silker for f.eks. japanske og store for kinesiske???
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2009, 17:43 »
Hej

Det har du vist ret i, japanerne er jo helt vilde med at tingene skal være små, så hvorfor ikke.

Tommy 

Offline liski

• Passiv bruger
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lone

• Bruger
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2009, 20:47 »
Er der ikke en slags silker (kinesisk/japansk/siamesisk/??) som adskiller sig fra andre silker ved ikke at have den blå hud? Kan huske, jeg en gang udrugede et par stykker for en Marianne E.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2009, 20:59 »
Jeg kan ikke finde ud af, om det har at gøre med størrelsen (altså de japanske er dværg og de kinesiske er store) og/eller de japanske har den der klump hud over næbet og de kinesiske mere pophår.

Jeg jar 2 høns der har hudklump og er store og 3 der er lidt mindre og med godt med pophår. Så mine er har en god blanding af karakteristikaene. ???
Mange hilsner
Stinne

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #8 Dato: 01 April , 2009, 06:19 »
Hvor er det dejligt, at jeg ikke er den eneste, der ikke kender forskellen.

Troede lige, det var almen viden, som var smuttet min næse forbi ;D ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #9 Dato: 01 April , 2009, 10:20 »
He he Søs, nej jeg er også fuldstændig tabt. ;D

Jeg var lige ude og skyde, dog kun med kameraet, silkerne her til morgen.
Den røde høne er næsten et halvt år og er større i kroppen, med begyndende klump over næbet, en sort plet på kiden og uden pophår.

Den vildtfarvede høne er mindre i det, med en god tot pophår, blå plet på kinden og ingen "klump".

Kan det tænkes at der er tale om en japaner (den vildtfarvede) og en kineser (den røde) ???
Mange hilsner
Stinne

Offline Lone

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 April , 2009, 15:36 »
Det lyder mere til, at den røde er en hane (kam over næbbet og mindre top) og den vildtfarvede er en høne.. Og hverken kinesisk, japansk eller noget andet..  ;)
Tommy, kan du ikke huske, at Marianne E. havde nogen med på landsudstilling for nogen år siden? Med rød kan og hagelapper og lys hud. De hed vist nok kinesiske.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #11 Dato: 01 April , 2009, 16:11 »
Hej

Jeg tror bare at vi kan kalde vores silke kinere eller japanere, de kommer jo ikke alligevel ; )

Jo der findes skam silkehøns med rød kam og gult skind, det er Siamerese og jeg vil prøve om jeg kan finde lidt billeder.

Jo Mariane E udstillede dem for at få dem godkendt i Dk, men så har vi ikke hørt mere om dem, jeg er i dag blever spurt om de findes mere, men jeg tror det ikke.

Tommy

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 02 April , 2009, 09:22 »
Hmm, jeg havde godt nok en skumme mistanke om at det var en hane, men den galer ikke endnu. Den er i gang med at fælde og når den er færdig med det kommer der vel æg eller skrål. ::) Så bliver det mysterie løst.

Godt, Silker er bare Silker som du siger Tommy, og nej de kommer i hvert fald ikke hvad enten man kalder dem det ene eller andet. Men kalder man "kylle-kylle" og evt rasler lidt med mad-spanden, SÅ skal de ok komme. ;D
Mange hilsner
Stinne

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 April , 2009, 19:50 »
Søs, måske skulle du skifte vinduespudser til en der ikke stiller umulige spørgsmål om hønseholdet  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #14 Dato: 02 April , 2009, 21:58 »
Det burde jeg måske overveje, meeen han er rigtig dygtig og stabil til at pudse vinduerne. :D
Søs, Tisted, 9510 Arden