Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingerne hakker hinanden  (Læst 7139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

TuT

• Gæst
Kyllingerne hakker hinanden
« Dato: 29 Marts , 2014, 21:19 »
Da jeg længe har haft en formodning om at mine kyllinger hakkede lidt i hinanden, da tre af dem ikke havde ordentlig fjerdragt endnu (født den 8. Februar). I dag kom jeg ud til dem hvor en af kyllingerne var hakket til blods, jeg tog den fra de andre, men da jeg et kvarter senere kom der ud igen jagtede to af kyllingerne en anden kylling i mellem sig. Hvorfor hakker de i hinanden? Hvordan får jeg det til at stoppe?
- jeg har hørt at man kan bruge hjortetaksolie, men kan man også bare tage noget hjortetakssalt og blande med almindelig rapsolie?

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Kyllingerne hakker hinanden
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2014, 21:57 »
Jeg synes, det lyder meget voldsomt, det har jeg aldrig oplevet eller hørt om før!! Har de nok af plads? Vand og mad nok? Får de protein nok? Der må nok hellere komme flere på banen her..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tina Kinnerup

• Passiv bruger
  • A-høne
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2014, 22:04 »
Hej, hvis det er danske landhøns du har i kyllinger, så har jeg været ude for det samme. Du skal prøve at have dem i små hold. Hvis der er for mange kyllinger bliver deres adfærd sådan. Det er en race der kræver mere plads. Derfor elsker de også at komme op og sidde højt i træer og lign. Du kan selvfølgelig også prøve at give dem noget at flyve op og sidde på. Jeg bruger nogle gamle kartoffelkasser at stable forskelligt og evt et brædt på tværs. Håber det går over med det.
Tina

Offline Anne Grethe

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2014, 22:50 »
Hjortetakolie og hjortetakssalt har INTET med hinanden at gøre. Hjortetakssalt er en kemisk forbindelse, som, når det kommer i forbindelse med væske, udvikler bla. ammoniak, som er stærkt ætsende.
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2014, 09:51 »
hvad har de af plads, og forhold, de har jo en alder hvor de bør følge flokken , og ikke altid være op af mor

TuT

• Gæst
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2014, 10:41 »
hvad har de af plads, og forhold, de har jo en alder hvor de bør følge flokken , og ikke altid være op af mor

De er udruget på rugemaskine, de blev i går lukket i hønsehuset og der bliver snart lukker op til deres hønsegård

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2014, 10:58 »
De er udruget på rugemaskine, de blev i går lukket i hønsehuset og der bliver snart lukker op til deres hønsegård

Hvor mange er der? Hvor meget plads har de? Hvad får de at spise? Får de protein nok? De har stadig varmelampe, ik??? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

TuT

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2014, 11:24 »
De er 8 uger, så de har ikke varmelampe og får paco opvækst/hvede (halv,halv) de er lige blevet rykket ud i et andet hønsehus som er 3,5m2 og en stor hønsegård, de er 10 men de to der er blevet hakket i går lige for sig selv indtil jeg for dem smurt ind i hjortetaksolie en gang i dag.
Finder lige målene på gården senere i dag;-)

TuT

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2014, 11:45 »
Hønse gården er 36,25m2

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2014, 12:08 »
De er 8 uger, så de har ikke varmelampe og får paco opvækst/hvede (halv,halv) de er lige blevet rykket ud i et andet hønsehus som er 3,5m2 og en stor hønsegård, de er 10 men de to der er blevet hakket i går lige for sig selv indtil jeg for dem smurt ind i hjortetaksolie en gang i dag.
Hvor stort er det hus, som de har været i, hvor de har hakket de to??
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2014, 12:10 »
Jeg tænkte blot på, om de havde fjer nok til at kunne holde varmen selv.. Stadig mystisk med hakkeriet!!
Mette

TuT

• Gæst
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2014, 20:40 »
Det de gik i før var 4km2 + en "skjulekasse" på ca 1km2 hvor de sov i.
De blev lukket ud hver aften når de andre høns var lukket ind, for at de lige kunne komme ud og strække benene.