Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sovende høne  (Læst 1818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fischer

• Passiv bruger
Sovende høne
« Dato: 29 Marts , 2014, 15:18 »
For 10 dage siden fik jeg 4 brune lohmann
Den ene har sovet alt for meget og vil ikke rigtig åbne sine øjne. Vi har haft den for sig selv nogle dage, da vi mistænkte lidt stress/influenza. Nu opdagede jeg en lille begyndende rød plamage i den ene øjenkrog - kan det være betændelse? Der er ikke og har ikke på noget tidspunkt været tegn på udflåd/betændelse. Den spiser ikke helt så meget og ofte som de andre - men den spiser. Også vand tager den. Jeg har tjekket både svælg og kloak flere gange for utøj - ingen tegn på dette. Har tjekket for utøj i selve huset - heller ingen tegn på det her!
De andre lærte hurtigt at komme op og ned ved siddepinden - denne sidder hellere på gulvet. Tænke måske det kunne skyldes det nedsatte syn, når nu den ikke kan/vil åbne sine øjne.
Håber nogle an hjælpe med råd - skal den bades med kamille eller skal den aflives (den virker ikke til at have smerter af nogen art)

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
Sv: Sovende høne
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2014, 16:31 »
Mit umiddelbare bud må være hønseguf med hvidløg og vitaminer, lidt sukker i vandet (for energi), samt rense øjnene i lunkent vand.
Måske den har en infektion, som den bekæmper. Øjenbetændelse kan godt være en tegn på en virus eller infektion andetsteds.
Og så længe den spiser og drikker samt ikke virker forpint, ville jeg give den en chance.
Ligger den lunt og godt i en kasse med halm?
Hvad siger sælger til det? Har den været frisk op til nu?

OBS mit svar er mest baseret på min viden som sygeplejerske, da jeg selv kun har haft høns siden sidste sommer!
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.