Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselort i vand som gødning...procedure ?  (Læst 1395 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tsthomas

• Passiv bruger
Hønselort i vand som gødning...procedure ?
« Dato: 28 Marts , 2014, 14:38 »
Kære Forum

Jeg har en del hønselort efterhånden og en dejlig stor køkkenhave. Jeg har læst at Hønselort er for kraftigt at bruge som direkte gødning til langt de fleste afgrødrer. Derimod kan man lave en opløsning hvor man feks fylder en lærredssæk med hønselort og ligger den ned i en stor tønde med vand. De fleste har den holdning at det skal stå nogle uger før man må bruge det.... Andre bruger det direkte.. Jeg har en regnvandstønde (som ikke er tilkoblet tagrende)...jeg havde tænkt mig at bruge den. Havde planlagt at bruge ca 20 kg hønselort til tønden.
1) Hvor lang tid skal det stå at trække ?
2) Hvor koncentreret er vandet... kan man bruge det direkte i køkkenhaven, eller er det et koncentrat man har fået lavet (feks så der skal bruges 1 L opløsning til 10 L vand eller lign ?

Håber på noget input fra Jer :)

Med venlig hilsen

Thomas

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Hønselort i vand som gødning...procedure ?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2014, 17:13 »
Det er ikke så ligetil at svare på. Fx skulle nogle planter være langt mere sårbare over for frisk gødning end andre.

Det sikreste er, at lade hønsemøget kompostere sammen med halm, blade, græsafklip køkkenaffald og andet. Når først det bliver varmt igen, så går det ret hurtigt hvis du vender bunken et par gange og vander i tørke.

Men ellers må du nok prøve dig frem og gå lidt forsigtigt til værks.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2014, 17:31 »
Jeg har læst et sted, at man skal tage 1 dl. hønsemøg til 10 l. vand, men jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har læst det.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Connie

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2014, 17:41 »
I efteråret smed jeg bare møget på jorden i de forskellige bede, jeg har. Men i vækstsæsonen vil jeg nok være påpasselig med at gøre det, for det skulle være ret krads, så jeg ville heller ikke vande direkte på planterne men rundt om.

Det står beskrevet i vores eget fine leksikon:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Pasning/G%C3%B8dning
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline jthyge

• Passiv bruger
    • www.varmkaffe.dk
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2014, 18:41 »
Hvis du har tænkt dig at spise de ting du dyrker i køkkenhaven, bør du nok overveje sundhedsrisikoen ved at bruge frisk gødning.

Der kan jo være salmonella og al mulig andet i!

I blomsterkrukkerne er det jo en anden sag.
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2014, 19:43 »
Man kan naturligvis bruge frisk gødning fra høns, det er jo sådan landmændene med dyrehold dyrker deres afgrøder, gylle og anden husdyrgødning fra kvæg, grise og fjerkræ besætninger er jo også "frisk".

Efter spredning skal det "nedfældes" - det betyder her på matriklen at vi fræser køkkenhaven.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2014, 19:57 »
I mit drivhus har en stor 20 L spand til at stå med ca. 1 L hønsemøg i. Den fylder jeg vand i hvorefter det får lov at stå et par dage.
Det bruger jeg så til at fylde på mine kapil kasser i drivhuset, ca 1 L af blandingen og så rent vand for resten. Mine tomater og agurker gror fint på den gødning  /o
Hvis bladene krøller sammen så er blandingen for stærk.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk