Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder med gæs  (Læst 4607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline niels boman hansen

• Passiv bruger
Nybegynder med gæs
« Dato: 27 Marts , 2014, 16:51 »
Hej Alle medlemmer

Som ny gåse ejer har jeg lige et par spørgsmål

Jeg fik mine 2 gås og 1 gase i går (svanegæs). De er begyndt at ligge æg i dag, og jeg har samtidig set gasen hoppe noget lystigt rundt på ryggen af dem. Jeg antager derfor de er befrugtede.

De har lagt æggene i kanten af deres sø. Skal jeg nu lade æggene ligge der, indtil jeg har nok til rugemaskinen? eller skal æggene indenfor nu, og vendes hver dag?

Vh. Niels

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Nybegynder med gæs
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2014, 17:10 »
Hvis du lader æggene ligge, risikerer du at give skader, krager eller rotter en dejlig frokost. Få dem hellere samlet ind.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2014, 17:32 »
Ja saml ind og vend 2 gange daglig. Opbevar dem ved 8-12 grader i max 3 uger før udrugning startes. Husk de skal ligge ned da gåseæg ikke tåler at stå som hønseæg. Hvis du skal  lade gåsen ruge skal du hurtigst muligt sætte rede kasse op så den vender sig til den. Hvis du skal maskin udruge er det naturligvis lige meget (men dog en fordel hvis gåsen lægger sine æg det samme sted og ikke udendørs af grunde som Gåsepigen skriver) Held og lykke
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2014, 18:57 »
Af hjertet tak...... jeg må ud og finde æg inden mørket sænker sig.

• Passiv bruger
Sv: Nybegynder med gæs...... hjælp igen
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2014, 09:48 »
Nu er æggene ved at klække. Jeg er ved at gå til af nysgerrighed. Hvor mange dage kan det strække sig over, når først der er gået hul på skallen. Kan det passe at de klækker på meget forskellige tidspunkter.

2 har været på vej i et døgn nu. 1 har slået en lille revne i skallen. 5 æg, er der ingen revner i

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2014, 14:01 »
Det kan let tage to døgn, før nogen er ude.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2014, 19:27 »
Nu er en klækket og lagt under varmelampe. 5 er gået til i klækningen.... det ser ud til de har en stor "blomme" på maven. tror jeg har haft for høj temperatur i rugeperioden. Der er 3 tilbage, jeg ikke helt tror på :-(

Mit problem har i hele perioden været i lyse æggene. Det er æg fra svangæs. Min led lommelygte har ikke kunnet lyse igennem den tykke skal. Nogle forslag til hvad man ellers lyser med?

Jeg har ruget i en Brinsea, octacon advance, (noget med fuldautomatik). Den skulle selv vippe æggene, ....... men er det nok de bare bliver vippet, eller skal jeg også selv vende dem?

Jeg har ikke kølet æggene på noget tidspunkt. Har haft en fugtighed i maskinen på ca. 50% og en temperatur på 38,5 grader.

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2014, 19:49 »
Øv hvor trist.
Jeg rugede æg for første gang og fik 13 gæslinger ud af de 13 jeg lagde i maskinen. Jeg noterede alt ned undervejs og lavede en opskrift til næste gang.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=38472.msg329079#msg329079

den kan du evt. kikke på. Jeg har valgt at lyse med en ægge lyser ( gad altså ikke lave noget selv for at spare penge) den kostede ca. 250 kr hos Thisted America. Med den ser du alt i ægget.
Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,