Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salmonellafare i egne æg eller ej  (Læst 1058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus74

• Bruger
Salmonellafare i egne æg eller ej
« Dato: 26 Marts , 2014, 18:23 »
Min bedre halvdel er dagplejer og har så sent som i dag,på et møde fået oplyst, at hun bestemt ikke må anvende æg fra egne høns til børnenes frokost. Æggene skal være gennemlyst, salmonella kontrollerede og stemlet.(hvor blev det tilskud til lidt ekstra livsglæde så af?)
Da jeg hørte om det, blev der da godt nok lige tændt et par kontakter i mig.
Jeg mindes at have set og læst en avisartikel i løbet af efteråret, der sagde noget helt andet, men jeg kan desværre ikke finde den. Alt hvad jeg har kunnet finde frem, omhandler kun konsumæg.
Så hvis der evt skulle være nogen, der har en lign artikel liggende, modtager jeg meget gerne et kopi/link, som jeg glædeligt kan smide tilbage i hovedet på arbejdsgiveren.
På forhånd tak

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Salmonellafare i egne æg eller ej
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2014, 18:49 »
Det er en (for) emsig kommune, der er ude af trit med virkeligheden :-)

Jeg har noget endnu bedre end en avisartikel, nemlig den danske lov ;-)

Nedenstående er vejledningen for hygiejneregler ved madlavning i børneinstitutioner som vugge­stuer, børnehaver, fritidshjem, skolefritidsordninger og forskellige klubtilbud. Vejledningerne er hjælp til hvordan man fortolker lovene.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123176

Afsnit 18

Brug af æg fra egne høns

Hvis en børneinstitution har eget hønsehold, kan institutionen godt bruge æg fra hønsene til madlavning og til kage og bagværk generelt. Maden med æg skal dog varmes tilstrækkeligt igennem. Det vil sige til en centrumstemperatur på minimum 75 °C. Læs mere om rå æg og fødevaresikkerhed i afsnit 6.

Høns og andre dyr må ikke slagtes i institutionen og fortæres der.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline claus74

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2014, 20:09 »
Ja det var også min mening. Kort men godt. Det burde kunne bruges. Så må vi se, hvilke argumenter de forsøger sig med.
Tak for svar

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2014, 20:26 »
Gud fader i skuret.. Og hvis det så kun er hårdkogte æg, som ungerne får på brødet, så sker der da SLET ingenting.. Desuden må hun jo godt sælge æggene til børnenes forældre, som så serverer dem derhjemme..Hmmm..tåbeligt.. Håber virkelig I får kommunen til at tænke, specielt når nu de ikke er enige i lovgivningen!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline claus74

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2014, 20:42 »
Det var netop det vi talte om her hjemme også. Ingen æg til børnene og forældrene kan jo så altid lige købe en bakke æg når de alligevel henter børnene

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2014, 20:47 »
Til info : Jeg er fast leverandør af havehønseæg til vores dagplejer og dermed mit eget og de andre 3 børn ;D

og da vi jo følger al gældende lovgivning så er det bare som det skal være   :police:
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn