Færdiglavede ordentlige hønsegårde findes mig bekendt ikke. Jeg har lavet vores hønsegård rundt i et gammelt blomsterbed, med nedgravede cementplader - se billeder. Det var hårdt arbejde for en gammel mand, pyha

Skulle jeg gøre det om, havde jeg nok i stedet løftet en bred bane græstørv af en meters penge ud fra gården, og lagt volierenet og f.eks. et tætmasket 4 eller 6 mm rionet ud der. Så skal en ræv til at grave sig ned en meter udefra, og så snedig er den sgu nok ikke.
Andre igen vælger at fjerne al topjorden i selve hønsegården, derpå lægger de net ud i bunden og et tykt lag sand (så undgår man pløre, det man på Lolland vist kalder plutte, og dermed er de små pus godt sikret).
Det må være dem med små hønsegårde, masser af arbejdskraft eller adgang til gravemaskiner - jeg har ingen af delene, der er desværre niveauforskel og al materiale skal skovles fra en p-plads ned i en trillebør, en kran kan ikke nå

Pga niveauforskellen + afstand mellem hønsehus og gård lavede jeg en tunnel mellem de to. Så kan de altid gå ud i gården, og det virker helt perfekt. De er i haven alle de timer de får lov, alt står åbent og når skyggerne bliver lange trækker de ind i gården, og inden det bliver mørkt er de gået op i huset. Hvis vi ikke er hjemme forbliver lågen til haven bare lukket.
Skal man gå efter færdigproducerede hønsehuse, tror jeg det skal være et af de, der er lavet i vandfaste plader, f.eks.:
http://www.maxpetfood.dk/hønsehus-skråt-p-620.html Køber du et hus er lavet i Fjernøsten af tynde lister "paptræ", skal det beskyttes mod vejr og vind, f eks ved at stå overdækket. Laver man en stor gård hvor det kan stå i et overdækket hjørne i læ for vinden, tror jeg sagtens de kunne bruges.
Som du sikkert har læst, er den mest almindelige fejl, at man bygger for småt, eller gør det for besværligt at udvide

Held og lykke med projektet, Sara!