Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Wyandot - stor eller dværg?  (Læst 6890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BodilV

• Passiv bruger
Wyandot - stor eller dværg?
« Dato: 26 Marts , 2014, 13:25 »
Hej
Jeg har helt forelsket mig i wyandotterne.

Jeg har i forvejen gule dværg kochin, som vores børn er rigtigt glade for. Meen jeg kunne godt tænke mig nogen høns, derudover, som er bedre æglæggere og som man måske kan slagte en af i ny og næ, hvis der skulle blive overskud i hønseholdet. Her kommer wyandotterne så ind i billedet. Jeg er dog meget i tvivl det skal være dværge eller store høns. Kan nogen af jer hjælpe mig med at få afklaret hvordan de to adskiller sig fra hinanden med hensyn til temperament, æglægning, villighed til at ruge, egnethed til slagtning og om det overhovedet er til at finde de store på markedet?

Giver det derudover mening af have to hønse "familier" i samme have, hver sit hønsehus og -gård og ude i haven på hver sit tidspunkt, men indenfor en afstand på 50-100m? Vil hanerne gå i "kamp mode" og bekrige hinanden med galen og aggressiv adfærd?

Hvis der skulle være nogen af jer der har wyandotter i enten guld hvid randet, sølv sort randet, sølv sortbåndet eller guld blå randet og vil sælge nogen hører jeg meget gerne fra jer.

Jeg er ganske ny indenfor hønsehold - så al info modtages med kyshånd:-)

Hilsen Bodil

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Wyandot - stor eller dværg?
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2014, 18:15 »
jeg har store wyandotter i sølv sortrandet, guld sortrandet, guld blårandet, og forskellige farvemix.

jeg kan fortælle det er meget rolige og skønne dyr der bliver bag et lavt hegn. så dem vil jeg klart anbefale  ;D

jeg har pt 2 stammer, og skal have 3 her til efteråret. og her kigger hanerne kun på hinanden gennem hegnet. de har ikke sloges. og jeg hører dem stor set aldrig gale. så det lyder som en god ide med på skift at kunne lukke dem i haven.

de store skrukker ikke så nemt. nogle stammer gør, mens andre aldrig gør.
og det er nok den store forskel på store og dværge. dværgene skulle være meget villige skrukker. og uden at vide det med sikkerhed vil jeg tro der skal et højere hegn for at holde dem inde.
der er så også forskel i æg str. mine ligger æg på 50 g til knap 70 g. de fleste 55-65 g. hvor dværgene ikke er så store, men dog ret store i forhold til str. på dyrene.

dværgene er rimelig nemme at få fat i, også i mange af de farver de fås i.

det kan man så ikke sige om de store. der er desværre alt for få avlere af store wyandotter, så de er ikke så nemme at finde.

det nemmeste er sølv sortrandet og guld sortrandet. de kan dog findes i andre farver men der er ikke mange avlere af dem.
jeg får bla. hvide også fra købte rugeæg.

jeg udruger selv mine kyllinger og får slagtet alle hane kyllinger der ikke bliver solgt (hønerne sælges hurtigt) de ligger i vægt på 2400-2900 gram når de er omkring 6 måneder.  jeg ved ikke hvor stor en slagtet dværghane bliver, men det kan ikke være ret meget. de smager dog sikkert fantastisk begge størrelser  :)

jeg får de første kyllinger om 8-10 dage. og de første sælges fra når de sætter fjer (farvemix) men senere får jeg dog også guld sortrandet, lidt guld blårandet. og måske lidt få sølv sortrandet.
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2014, 18:24 Fra maja1981 »
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2014, 20:50 »
Hej Bodil og velkommen til her på forum.

Jeg er meget enig med Maja, og har selv 1,5 (*) sølv-sortrandet wyandotter i stor race.

Man skal lede længe efter lige så rolige og godmodige høns, om end de også er ganske nysgerrige. Hanen galer nogle gange om dagen men er på ingen måde hidsig overfor os. Til tider skal man næsten skubbe ham til side for at komme forbi.

Kort sagt: De kan varmt anbefales, her er rugemaskinen også godt i gang og forhåbentligt færdig om en lille uges tid, så det bliver spændende med kyllinger.

(* Det betyder 1 hane, 5 høns og havde der været ,X mere, så betød det et antal kyllinger også)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2014, 20:55 »
Der er en grund til at Dværg Wyandotter er så populære som de er og det er ikke bare fordi de findes i rigtig mange farver, men også fordi de er rolige og nemt bliver fortrolige med en. Desuden er de hurtigtvoksene og særdeles hårdføre og livskraftige.

Produktive er de også med masser af storblommede æg selv om vinteren uden at de får ekstra lys eller isoleret hus. Man får også behovet dækket med æg selvom de kan finde på at lægge sig skruk et par gange om året. Noget de også er rigtig gode til med at udruge æg og passe kyllingerne efterfølgende.

Da jeg gennemgik rækkerne med dyr på LU og kiggede på æggene der var blevet lagt var det generelt de Guld sortbåndede der lage de største æg og de Sorte og Hvide der lage de mindste.
Vores Guld sortbåndede lægger æg på omkring 45-48 gram hvilket også er rigtig store æg for racen. Hvis det er rigtigt skal de lægge på 32 gram.

Dværg Wyandotter har også en størrelse der kan betale sig at slagte med en god mængde kød fra en dværg. De er fuldt ud voksne når de er 5 måneder så de kan sagtens slagtes som 4,5-5 måneder gamle eller lidt før.
Til gengæld bliver de så også lidt hurtigere til suppehøns end tilsvarene i stor race.

Maja har også ret i at Dværgene er lidt mere livlige og bedre til at flyve. Kan som regel holdes bag et lavt hegn, men kan godt flyve over hvis det bliver nødvendigt eller der er noget der frister alt for meget på den anden side. Dog har vi sagtens kunne holde vores inde bag lavt hegn uden de stak af da de fik lov.
Dværgene er nemme at få fat i så det burde kunne lade sig gøre at skaffe dem rimelig nemt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2014, 21:53 »
Hej super race valg.
Jeg opdrætter begge størrelser i flere farver  /o

Fordel og ulemper ved store
- findes i 12 farver dog er mange svære at skaffe.
- nemme at holde bag et lavt hegn
- nogen stammer skrukker men ikke alle
- kræver meget foder
- kræver mere plads end dværg
- lægger mange store æg med stor blomme
- store dyr at slagte
- dejlige rolige

Fordele og ulemper ved dværg
- findes i mange farver og alle er næsten til at skaffe
- kan holdes bag lavt hegn
- næsten alle skrukker
- kræver ikke så meget foder
- dejlig rolige
- lægger mange æg med store blommer
- kræver ikke så meget plads
- ikke alt for meget kød

http://www.dv-wyandot.dk
http://www.danskwyandotklub.dk

Har du flere spørgsmål om wyandotter hjælper jeg gerne  /o
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2014, 21:56 Fra Karensminde »
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline BodilV

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 April , 2014, 08:33 »
Kære alle
Tusind tak for nogle super gode svar. Jeg tænker at min plan er at forsøge at finde nogle store wyandotter i sølv sortrandet. Jeg tænker så at jeg evt. kan bruge kochinhønerne til at ruge wyandotterne æg ud... det kan jeg vel godt ikke?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 01 April , 2014, 09:12 »
Den sølv sort/varietet er også en af de smukkeste, godt valg. /o

Du kan sagtens lade en Kochin eller to ruge Wyandot æggene ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub