Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Såning af grønt i hønsegården.  (Læst 4613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
Såning af grønt i hønsegården.
« Dato: 24 Marts , 2014, 20:47 »
Nu er jeg så heldig at min hønsegård er 15x3 meter, altså lang og smal, jeg har placeret huset i midten så det er muligt at afspærre i begge sider i en periode med midlertidigt hegn, det vil jeg benytte mig af nu i den ene side, er i gang med at fjerne hvad jeg tror kaldes spansk ingefær som hønsene alligevel ikke æder. Havde tænkt på græs, nu er jeg måske mere til at så hvede, da det vokser hurtigere - er der nogen der har erfaringer med det? Har 1,7 danske landhøns i dværg.

Offline Tapani

• Bruger
Sv: Såning af grønt i hønsegården.
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2014, 22:57 »
Hvede producere ret lidt bladmasse, den er avlet til kærner. Den hurtigste "græsmark" vil du få med havre/et årig rajgrass blading, eventuelt, hvis du kan skaffe frø, blande lidt svederug i. Blanding er et årig men jeg tror ike du kan få flere årig gras i så lille areal med så mange høns. Rug kan du ågså så om efterår det to årig.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2014, 11:06 »
Tanken var at skifte mellem de 2 områder, du har nok ret i det med hvede. Nu nævnte du ordet bladmasse, så fik jeg den ide at så spinat, så tak for inspiration :D.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2014, 11:35 »
Hvordan har høns det med større mængder spinat?  Jeg ved ar mange dyr ikke kan tåle det pga at det indeholder meget oxalsyre som nedbryder knoglerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2014, 12:45 »
Da jeg har et "goldt" område omkring hønsehuset, vil de ikke gå i "spinatbedet" hele dagen, blander iøvrigt frøene med vildtfugleblanding. Iøvrigt gør oxalsyren at optagelsen af kalk nedsættes. Nu er mine dyr udvoksede, men måske vil det påvirke æggenes skaller. Vender tilbage når ideen er afprøvet.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2014, 17:02 »
Spinat er ikke sæligt god til at producere grønt masse, den går hurtigt i stok. Prøv i stedet kål slægten, fodermarvkål, grønkål, foderkål, raps, oljeræddike... Der meget mere produktive end spinat og foderværdi er meget højre
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2014, 20:39 »
Ganske alm plænegræs er da også et hit at spise..og det gror da rimelig stærkt, når først temperaturen er dér. Desuden kan iblandes alverdens sjove frø/korn i det, som de jo så kan skrabe efter fx..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2014, 09:58 »
Plænegræsorter er fremavlet at ikke skal vokse hurtigt dvs ikke skal klippes ofte. Selveste plænegrass er udmærket foder. Hvis man så for grønthøst vil jeg vælge noget som vokse hurtigt og effektivt. Hvilken græsblanding er bedst har jeg ikke nogen erfaring af.
Hvad med Rudy, hvilken blanding bruger du?
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand