Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Befrugtet moskusandeæg.  (Læst 4805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline henny b

• Passiv bruger
Befrugtet moskusandeæg.
« Dato: 24 Marts , 2014, 08:49 »
Hejsa  :) Jeg anskaffede mig et par moskusænder (han og hun) sidste efterår. De begyndte at parre sig i slutningen af jan. Var så så uheldige, at ræven snuppede Anders d 15 feb og dagen efter begyndte Andersine at lægge æg. Købte en ny han med det samme, men tror ikke han var helt kønsmoden. Andersine har lagt 21 æg og begyndte at ruge d 11 marts. Nu til spørgsmålet : Hvornår og hvordan kan man se om æggene er befrugtet ?
Mvh Henny b  /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Befrugtet moskusandeæg.
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2014, 13:57 »
Du kan kun se om ægget er befrugtet ved at lyse igennem det med en æggelyser eller en super god lommelygte, når det er mørkt.. Her kan du se, at der er noget, der minder om en edderkop/en masse blodårer, der bevæger sig ganske let i ægget.. Er ægget helt gennemsigtigt, er det ikke befrugtet. Er det gennemsigtig med en rød/mørk ring i toppen, har det været befrugtet på en eller anden måde, men er det dødt. Er ægget helt mørkt, er der en stor ælling inde i ægget, men det er nok først til sidst i rugningen, at det er så mørkt. Husk at andrikker "kan" være nogle sataner ved ællinger.. Jeg havde desværre en andrik sidste år, der slog en ælling ihjel, desværre for sent at jeg opdagede den var så ondskabsfuld, så hold øje, når der kommer ællinger, om han er god eller ond!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2014, 20:45 »
ægene burde være fint befrugtet af den gamle andrik  :) jeg har lavet et forsøg med mine. her kom en and ind til en ny andrik. og efter 1 måned sammen med ham begyndte hun at ligge æg. det endte med at der også kom ællinger fra den gamle andrik, som jeg kunne se ud fra farverne på ællingerne. så de kan holde befrugtningen meget længe efter andrikken ikke er der mere, eller hun ikke bryder sig om den nye andrik. så kan hun også holde befrugtningen fra den gamle.

jeg lyser mine æg når de er omkring 10-12 dage i rugningen. her er man slet ikke i tvivl om befrugtning. præcis som Mette beskriver. jeg gør det dog i dagslys, med en stor jakke til at mørklægge. så forstyrer jeg anden så lidt så mulig da jeg kan ligge ægene tilbage med det samme.

jeg har aldrig haft problemer med andrikkerne og ællinger. her er det de andre ænder og især næsten fuldvoksne ællinger der kan være stride ved de helt små.

jeg indhegner mor and og ællinger sammen den første måneds tid, men har også oplevet alle gå sammen uden problemer.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2014, 21:44 »
Klart nok Maja, så gør du det imens den er væk fra reden ik? Har jeg også prøvet med den store jakke over hovedet, men jeg kunne ikke se en døjt ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2014, 19:05 »
ja eller hvis hun aldrig er ude når jeg kommer hiver jeg altså damen af reden.  :o skal dog siges at det absolut ikke er nemt når de ligger i en mælkejunge. det er selvfølgelig klart nemmest at lyse æg når damen lige er gået af reden. og også det bedste for hende.

Det fungerer fint for mig med jakke. har i år bare brugt en mørk fleece trøje med foer. ligger mig foran reden og hiver bare alle æg ud af reden først og lyser og ligger gode æg tilbage. det er nemmest at ligge ned, så kan man hurtigt lukke af for lyset mod jorden.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2014, 19:27 »
nogle af dem skal nok være ok måske det kniber med de sidste, lad hende bare ruge færdig til ca 20 april