Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: styring af fugtighed i rugemaskine, hvordan ?? !!  (Læst 5366 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline christina s

• Passiv bruger
styring af fugtighed i rugemaskine, hvordan ?? !!
« Dato: 23 Marts , 2014, 15:21 »
Nogle med et godt tip til styring af fugtighed <W <W
Model JANOEL 8-48
jeg har på 3 dagen 14 gåseæg i og desværre er fugtigheden stadig for høj 70% og der er IKKE tilført vand. Den står i et tørt rum med 20 graders varme.
Hvorfor kan jeg ikke få den ned når jeg sætter den ned på maskinen??
Jeg har forsøgt at sætte den ned til 30% (hvilket nok vil passe med den reelle fugtighed på 55% - fugtigheden kan nemlig ikke kalibreres så jeg regner med en fugtighedsmåler jeg selv har lagt i) men den står stædigt på 46.

Hvordan styrer i fugt i maskinen - det virker som om bare 10 ml vand gør en stor forskel. Heldigvis er temperaturen helt stabil
Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Kokholm

• Passiv bruger
Sv: styring af fugtighed i rugemaskine, hvordan ?? !!
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2014, 16:16 »
Er du sikke på at du skal have fugtigheden så langt ned. Gåseæg skal fugtes med en forstøver dagligt og det tyder på at de skal have høj fugtighed. Jeg tror fugtigheden i vores rugemaskine ligger på 60-70%.
Sonja

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2014, 16:21 »
hej Sonja - tak for svar!! det gør mig da mere rolig - har ikke prøvet det før og havde læst mig til 55% gennem hele perioden dog 75% de sidste dage under klækning.
forstøver fra dag 7 og neddypning i vand 1 min fra dag 14......

nu var jeg nervøs for at de skulle "drukne"

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2014, 16:36 »
Neddypning i vand - et har jeg aldrig hørt før. På America´s hjemmeside (du ved forretningen med fjerkræudstyr i Thisted) er der en udrugningsvejledning til alle mulige fjerkræ som kan printes ud.
Sonja

Glatnak

• Gæst
« Svar #4 Dato: 23 Marts , 2014, 18:02 »
Du vil under alle omstændigheder ikke kunne få maskinens fugtighed under rummets fugtighed

Jeg bruger selv en fugtmåler i rummet - bare for at have en fornemmelse af hvordan miljøet i rummet er.

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2014, 20:46 »
korrekt  - men der er netop det der undrer mig for fugtigheden i maskinen svinger med 20% inden for 2 timer og det gør det ikke i rummet!