Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan udtales australorps?  (Læst 3274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kelle89

• Passiv bruger
Hvordan udtales australorps?
« Dato: 22 Marts , 2014, 19:15 »
Hej alle

Jeg er ny her på forummet og har ikke høns eller anden fjerkræ i øjeblikket, men jeg vil meget gerne have igen på et tidspunkt.  :)

Mens jeg boede hos mine forældre havde vi tit forskellig fjerkræ. Vi havde engang nogle australorps, der var meget rolige og tamme, så jeg kunne godt tænke mig sådan nogle igen, når min mand og jeg flytter på landet. Det var mig der gik mest op i pasningen af dem og de blev derfor lidt mit ansvar - ligesom med de andre dyr.  /o Men, lidt pinligt måske, jeg har ingen idé om hvordan racens navn skal udtales, da jeg kun har set det på skrift, og ikke lige synes jeg kan regne det ud.  :o Nogen her der kan svare mig på det?

Venlig hilsen Kelle

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvordan udtales australorps?
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2014, 19:19 »
Racen Australorps er lavet i Australien af Orpington. Det er således en Austral Orpington, og det er sammentrukket til Austral Orps  og skrives/udtales Australorps

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2014, 19:20 »
Lige ud af landevejen som det staves - AU-STRA-LORPS :-)

Offline Kelle89

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2014, 19:25 »
Hvor hurtigt man får svar, tusind tak, så blev jeg så klog.  :)

Det var nok "orps" delen jeg var mest forvirret over, men med Orpington forklaringen er det faktisk lige ud af landevejen.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2014, 19:37 »
Det kommer så sandelig an på hvor i landet og hvilken avler du snakker med. Der er mange måder at udtale det på...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Anne Grethe

• Bruger
Hvordan udtales australorps?
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2014, 23:01 »
På vestfyn siger man AustralORPS, med tryk på ORPS! :-)
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Kelle89

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2014, 20:49 »
Ja det spiller selvfølgelig også ind, hvor man kommer fra. Jeg tror nok jeg lægger trykket på STRAL. :)

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2014, 21:53 »
Bare for at gøre forvirringen komplet: i de YouTube-videoer, jeg har set, hvor australorps diskuteres på engelsk/australsk - ja, der lægger de trykket på første stavelse; altså AUstralorps.

Bonusinfo: Her i mit lokalområde udtales Plymouth Rock som plymmerrok; Rhode Island Red hedder rød islandsk.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #8 Dato: 27 Marts , 2014, 07:41 »
Ha ha haaaaa - ja der er jo så meget......det er hermed vist at du kan sige det nøjagtig som du vil - og hvis du kan sige det bagfra så gir jeg en omgang :-)))))   Ha en dejlig dag

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2014, 08:56 »
Bare for at gøre forvirringen komplet: i de YouTube-videoer, jeg har set, hvor australorps diskuteres på engelsk/australsk - ja, der lægger de trykket på første stavelse; altså AUstralorps.

Enig i, at det AU, der lægges tryk på ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Kelle89

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Marts , 2014, 11:09 »
Haha, ja det er da forvirrende. Jeg lagde trykket på AU før.  ;) Da kom jeg også til at udtale det engelsk.