Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om ænder  (Læst 9779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Spørgsmål om ænder
« Dato: 21 Marts , 2014, 21:11 »
Lige et par teoretiske spørgsmål vedr ænder:

1. Hvorfor ligger anden på æggene om natten, imens den samler til rede? Jeg ved godt, at der ikke sker noget ved det osv, og synes egentlig at det ser ganske sødt ud, når jeg lukker ænderne ind om aftenen, og mutter-and hilser på æggene og lægger sig til rette på dem..

2. Kan jeg slagte andrikken midt i en periode, hvor mutter-and samler til rede? Vil den bemærke at andrikken er væk eller gør det ingen forskel? Kan jeg risikere, at den ikke vil "bygge" videre??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Spørgsmål om ænder
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2014, 23:09 »
jeg har i meget få tilfælde oplevet at ænder har ligget på ægene, før de har startet rugningen. men syntes kun det har været som en begyndelse på selve rugningen og ikke tidligt under æglægningen.

jeg mener ikke jeg har prøvet at fjerne andrikken i parring og ruge sæsonen.
det eneste jeg ved er at befrugtningen kan holdes i over 1 måned fra andrikken er væk eller hvis der kommer en ny på banen.
jeg ved også at de nemt ligger æg og ruger selv om der ikke er en andrik, eller har været det før.

håber andre kan hjælpe med nogle svar  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2014, 21:34 »
Er der flere, der har gode råd/erfaringer??? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2014, 14:04 »
Kom nu I kloge :) :)
Mette

Offline anneke

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2014, 18:49 »
Du fik svar på begge spørgsmål, og jeg tror at de fleste er helt enig med maja1981. Jeg er i hvert fald.
Nogle ænder overnatter på æggene men de ruger ikke, Når du mærker på dem næste morgen er de slet ikke så varme som når de ruger. De beskytter dem nok bare mod røvere.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2014, 19:03 »
moskusænder starter da rugningen på ½ tid derfor kommer man ofte oss i tvivl om hvor længe de har ruget

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2014, 20:21 »
dette har jeg altså aldrig oplevet og jeg har en del ænder og rugninger på samvittigheden  ;D

jeg skriver ALTID en dato på hvornår de har lagt sig(så jeg ved hvornår jeg skal forvente ællinger) og det er nemlig fra den ene dag til den anden. de går lidt oftere og længere tid af reden i starten af rugningen end senere, men de ligger alligevel ret fast på ægene i starten af rugningen.

sådan gør alle mine ænder i flere farver og stammer ihvertfald  :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2014, 20:40 »
Du fik svar på begge spørgsmål
Nej det gjorde jeg ikke, hvorfor jeg efterlyste flere erfaringer :)
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2014, 20:42 »
dette har jeg altså aldrig oplevet og jeg har en del ænder og rugninger på samvittigheden  ;D

Helt enig, det har jeg nu heller ikke oplevet før, men den ligger troligt på æggene hver aften efter den har hilst på dem og snakket til dem :)
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Marts , 2014, 20:44 »
Hvad med andrikken? Kan jeg vrage ham her midt i redebygning på nu 12 æg??? :)
Mette

Offline anneke

• Bruger
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2014, 01:25 »
Ja, du kan godt fjerne andrikken. De næste æg er befrugtede alligevel. Jeg har en gammel andrik som er speciel glad for  hans gamle kone og han bliver ved reden mens hun lægger dagens æg. Ham ville jeg ikke fjerne men alle de andre klarer sig fint uden at der er en han i nærheden. Det er mere vigtig at du ikke ændrer noget ved reden. Hvis du prøver at flytte det går det galt.
Jeg så i en anden tråd at du oplevede at andrikken gik til angreb på ællinger. Jeg har altid haft min ællinger og deres mor i en kyllingehus uden andre ænder, så jeg ved ikke om min andrikker er ligeså aggressiv mod ællinger, men de er nu nogle bøller hvis de ikke har så mange ænder. Jeg har nu 12 ænder til 2 andrikker og det giver meget mere ro synes jeg. Hvordan det bliver når største del af dem ruger ved jeg ikke endnu.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 25 Marts , 2014, 05:55 »
maja ja så forvæksler jeg måske æglægning med rugning, men du er jo oss selv inde på at hun er mere af reden i starten, et tegn på at hun er ved at lægge sig er når der kommer dun i reden

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 Marts , 2014, 09:11 »
, et tegn på at hun er ved at lægge sig er når der kommer dun i reden
Ja det vidste jeg godt, min and blev nemlig skruk i slutningen af november..ikke lige det rigtige tidpunkt, og dér fjernede jeg æggene, men der røg flere og flere dun af damen :/

Nu er der 13 æg i reden, jeg har kun 2 ænder og andrikken, men jeg bryder mig ikke om ham og derfor ville jeg gerne af med ham nu her, når jeg alligevel skal starte gryden op for et par suppehøns, men frygter selvfølgelig, at anden kommer til at mangle sin andrik og ikke vil fortsætte redebygning..
Mette

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 26 Marts , 2014, 18:55 »
jep. dun plukningen er tydelige tegn på at anden snart vil ligge sig på reden  :)

du må bare prøve at fjerne andrikken hvis det er nu han skal slagtes. ellers så hvis du kan så vent til nogle dage efter hun har lagt sig. dette ville jeg nok selv gøre, bare just in case. :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Marts , 2014, 20:20 »
Der er i dag 14 æg i reden, og nu går den og pipper lidt, så der går ikke længe, før den lægger sig.. Havde også tænkt at fjerne andrikken, når den har lagt sig..så er den måske godt beskæftiget og "opdager" ikke, at han mangler ;)
Mette