Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan det ske? Og hvad betyder det?  (Læst 1390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chimes

• Passiv bruger
Kan det ske? Og hvad betyder det?
« Dato: 21 Marts , 2014, 09:54 »
Mine dejlige hønikker er begyndt at lægge æg, også slog det mig.. Kan æggene gå i stykker på vej ud/inde i dem? Og i så fald hvad sker der? kan skallerne skærer dem indvendig?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Kan det ske? Og hvad betyder det?
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2014, 10:23 »
Mine dejlige hønikker er begyndt at lægge æg, også slog det mig.. Kan æggene gå i stykker på vej ud/inde i dem? Og i så fald hvad sker der? kan skallerne skærer dem indvendig?

Ja - det kan ske, men det er heldigvis yderst sjældent. I nogle tilfælde kan hønen efterfølgende være så heldig at få resten af æggeskallerne ud sammen med klatterne, men det kan også gå galt.

Jeg synes, du skal glæde dig over dine høner og ikke gå og være bange for at det skal ske hos dig.

I min flok har en høne med jævne mellemrum haft læggenød, hvor den har svært ved at komme af med et æg, men i de utallige tilfælde der har været gennem årene, har jeg aldrig oplevet, at et æg er gået i stykker i en høne. En gang imellem kan der komme et vindæg - altså et æg uden skal, som så er gået i stykker inden det er blevet lagt, men det er ikke farligt, da massen og hinden kommer ud med klatterne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14