Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: en nybegynders dagbog  (Læst 1059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
en nybegynders dagbog
« Dato: 20 Marts , 2014, 08:15 »
Jeg har puslet med en dagbog hvor jeg kunne skrive om de oplevelser jeg havde omkring det at starte hønsehold op og nu gjorde jeg noget ved tanken ;)

10marts hentede jeg 4 høns og 11 kyllinger og fik en hane med i prisen

hanen er døbt Kaptajn Tom Klo- i daglig tale kaptajn Klo men Tom når menneskehhanen begynder at skryde for højt og skal pilles lidt ned ;)

hønerne havde vi egentligt også fundet navne til, men det er som om de er lidt for adstadige til de navne vi har fundet så lige pt hedder de bare hønerne . der er to sorte og to blå og både hane og høns er store Wyandotter

Det der med Hane var lidt et sats, forstået at oprindeligt var planen at han skulle i suppegryden, men han er nu så blid og så sød den kære Klo og de første ti dage lød hans gal som en forkølet chiaua, så han fik en chance til at bevise at han kunne føre sig ordentlig op.

"Problemerne" startede egentligt ved hentning af hønsene og kyllingerne. Ikke at det i sig selv var et problem, men jeg havde misforstået konceptet omkring at fodre kyllinger op, så i min verden kunne man o sætte høns, hane og kyller sammen så snart de var varmefri.

Det lærte jeg så ret hurtigt at man ikke kunne så jeg fik travlt med at tænke alternativer. Samtidig var kyllerne tæt på at være varmefri, så det lille hjem jeg havde planlagt til dem var allerede for småt inden de flyttede ind.

Vi tog dog udfordringen i stiv arm og hønerne og hanen kom i hønsehus og gård, mens kyllerne flyttede i drivhuset med en varmelampe, så der er liv og glade dage i det lille drivhus lige nu. Næste projekt bliver at lave et hønsehus der kan stå i haven, så vi får et hold der går i indhegning og et hold der er fritløbende i haven indtil det er tid til at fusionere de to bestande. I den forbindelse modtages råd omkring nemme og billige hønsehuse med kyshånd!

Klo er et sjovt bekendskab. HHan kan bedst lide de blå damer, så de sorte skal ikke komme for tæt på, han mener at rosenkål er noget fanden har skabt så hverken han eller damerne bør spise af det. Undulatfrø er noget farligt noget der ikke er værd at pille efter og damerne har INTET at gøre i huset når først de er stået op. Han kan heller ikke rigtigt klokken, så inden det når at blive mørkt har han bestemt at han og damerne skal i seng, så her lukkes hønsene inde kl 17.30

de sidste par dage har ha fået den unode at gale længe om morgenen inde i det lille hus. Ikke at vi kan høre det med mindre vi er udenfor, men hvis det fortsætter frygter jeg for det gode naboskab, så jeg håber han begynder at te sig lidt som den chiuaua han var til at starte med ;)

hele hønsegården er nu plukket for græs og det ene hjørne med muldjord er gravet op så man kan støvbade der. det sand jeg havde givet dem kigger de lettere irriteret på og kan kun bruges til at skrabe i når Klo gør kur til damerne.

og kur det gør han, omend jeg endnu har til gode at se ham træde dem, de ser nu også lettere paniske ud når han gør kur og squawker mens de med udbredte vinger flygter ned i den anden ende af gården.

kyllerne er til gengæld nogle bisser! de gider ikke rigtigt snakke, men sætter man sig ned inde hos dem er de nysgerrige nok til at komme hen og kigge. De HAR lært at når døren går, så kommer der mad og vand! så efter at være stukket af ind under det havebord der vinteropbevares i drivhuset, ja så kommmer de frem når døren lukker igen og kaster sig over maden. gerne stående på ryggen af hinanden uden at give plads til dem der er mindre end dem selv ;)

drivhuset har overtaget pladsen fra akvariet og er nu kattenes yndlingsfjernsyn. kyllerne blev pænt bange for misserne den første dag, men har nu fundet ud af at de ikke kan komme til dem, så nu her nyder det en drillende glæde ved at lægge sig lige foran kattene der frustreret forsøger at grave sig igennem glas ;)  :laugh:

Både kyllinnger og høns er en dejlig oplevelse, men jeg kan godt lure på det hele at skal vi have kyllinger igen, så skal det være på den naturligt måde så vi kan nøjes med en hønsegård ;)

haven er simpelthen ikke stor nok til andet :)

Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
Sv: en nybegynders dagbog
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2014, 15:47 »
hhuha der sker ting og sager på et enkelt døgn. Klo galer som om nogen var efter ham og der gales helt fra kl  5 om morgenen SUK!

varmeppæren hos kyllerne stoppede også med at virke og jeg tog i skole med frygt for at kylllerne skulle fryse. Überhanen i husstanden tog dog affære og trods det at han mener gode kyllinger er grillkyllinger, ja så fik han ondt af dem og hentede en ny lampe. så kyllerne havde detlunt og godt da jeg kom hjem. Et æg blev det også til så vi er vist oppe på  seks æg siden vi hentede dem. samtidig kan jeg se at den ene kasse bliver udnyttet ret meget af en af hønerne så jeg funderer over om hun lægger an til at blive skruk?

kyllerne er blevet  mere modige. når jeg fodrer om eftermiddagen, så kommer de hen og spiser trods det at jeg sidder ved siden af. spise af hånden tør  de endnu ikke, men mon ikke det kommer ;) især den mindste lille grå er ret skrap. op  i madskålen med hende og så holder hun hhof. og ve den der forsøger at spise hendes mad ;)
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2014, 16:49 »
Dejlig fortælling Janni  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2014, 16:24 »
Tak Linda :D
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2014, 16:36 »
Nå... men....

dagen bragte lidt blandede ting med sig. Hønsene er i fældning kan jeg se og onde mig fik lige pelset fjerene på den ene omkring rumpen da jeg forsøgte at fange den og ikke lige var så ferm til det. det gav lidt blødning kunne jeg se da jeg endelig fik hende på armen og fik hende kigget efter.

samtidig fik jeg jo en høne og en hane med hjem med blege ben og efter at have kigget dem godt efter her til dag er jeg ikke længere i tvivl om at det er kalkben. Lidt træls at have fået det med i første besætning ever, men olien må jo frem og så overvejer jeg at give dem fnatmiddel fra apoteket, eftersom de stort set ikke lægger æg lige nu (maks et æg dagligt hvis der overhovedet er æg ;) ) jeg tænker at man vel lige så godt kan slå hårdt ned med det samme og inden de kommer i ordentlig æglægning igen efter indflytningen. Jeg tror derudover at jeg har en lille skruk på vej. Den ene blå høne bor nærmest i redekassen, med mindre onde jeg bevæger mig ud i hønsehuset, så stikker hun af med nogle ret store SQWUAAAAWK! sikkert er det dog at hun hopper ind igen lige så snart jeg er smuttet igen ;)

Kaptajn klo er lidt en atypisk hanemand i forhold til hvad i andre fortæller om jeres haner. Han  er hunderæd for mig og trykker sig gerne i et hjørne når jeg kommer ind i hønsegården. I dag da han skulle have benene undersøgt var han nærmest ved at dø af skræk, men undersøgt blev han hvorefter han sag på sin pind og gispede forkommen efter at jeg gik.

hov og jjeg har fundet ud af at når man kigger høns i næbet så bliver man bidt! hehe så gode råd modtages gerne omkring hvordan man kigger uden at ens fingre gør niller naller bagefter

og på solstråle side så fik vi her til morgen vores første blødkogte æg fra hønsene <: bare ærgerligt at jeg ikke kunne finde ud af kogetiden så de blev hårdkogte  ::)
« Senest Redigeret: 22 Marts , 2014, 16:44 Fra Janni Pedersen »
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2014, 16:58 »