Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål ang. høne I skruk.  (Læst 2792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kewin

• Passiv bruger
spørgsmål ang. høne I skruk.
« Dato: 19 Marts , 2014, 06:22 »
Ja som overskriften lyder, har jeg silkehøne der er gået I skruk. Jeg tænkte at jeg ville udnytte det, så jeg samlede æg og dem har hun nu lagt på I 10 dage.
Men nu melder der sig nogle spørgsmål.
1. hun har tabt alle sine fjer på brystet og er helt bar, er det normalt og kommer der fjer igen, når kyllingerne kommer?

2. jeg har læst at I gennemlyser ægene, hvordan gør I det? Jeg har været ved det, med lommelygeten I min iPhone. Men det eneste jeg kan se, er at der er en luft bobbel I bunden af æget.

3. er det så vigtigt at gennemlyse dem, er det ikke oka og se om der kommer kyllinger ud på dag 21. Det er ikke fordi hun er overbelastet af æg, har kun valgt at lægge 6 æg udnder hende. Netop fordi det er første gang jeg skal have kyllinger og derfor vil tage det med ro.

Skal jeg isolerer hende, hun går sammen med 2 høner og deres mand. Da jeg ikke turde at lukke mine silker ind til de store høns, (sussex). jeg har derfor 2 hønsehold. Men jeg er usikker på om hun kan gå sammen med de andre når kyllingerne kommer, det virker ikke til hun er generet af de andre.

Håber at dumme spørgsmål besvares herinde :laugh:

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: spørgsmål ang. høne I skruk.
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2014, 08:13 »
Der findes ingen dumme spørgsmål! Så spørg løs. /o Se mine svar nedenunder.

Ja som overskriften lyder, har jeg silkehøne der er gået I skruk. Jeg tænkte at jeg ville udnytte det, så jeg samlede æg og dem har hun nu lagt på I 10 dage.
Men nu melder der sig nogle spørgsmål.
1. hun har tabt alle sine fjer på brystet og er helt bar, er det normalt og kommer der fjer igen, når kyllingerne kommer?
Det er normalt. Det er for at hun kan varme æggene med sin bare hud. Der kommer nye fjer når hun er færdig med at ruge.

2. jeg har læst at I gennemlyser ægene, hvordan gør I det? Jeg har været ved det, med lommelygeten I min iPhone. Men det eneste jeg kan se, er at der er en luft bobbel I bunden af æget.
Jeg bruger en alm. lommelygte, men man kan købe rigtige æglysere. Det skal foregår i et mørkt rum. Prøv at søg på æglysning/lyse æg eller lign. Der er mange gode tråde om at lyse æg.

3. er det så vigtigt at gennemlyse dem, er det ikke oka og se om der kommer kyllinger ud på dag 21. Det er ikke fordi hun er overbelastet af æg, har kun valgt at lægge 6 æg udnder hende. Netop fordi det er første gang jeg skal have kyllinger og derfor vil tage det med ro.
Det er ikke så vigtigt, men sjovt at følge med. Jeg plejer at lægge æggene i lunt vand to dage før klækning, men det er lidt risikabelt, for kyllingen drukner, hvis der er den mindste revne i ægget. Dog er det en god indikator for, om der er liv i æggene. De mest livskraftige kyllinger vil få æggene til at hoppe og danse i overfladen af vandet.

Skal jeg isolerer hende, hun går sammen med 2 høner og deres mand. Da jeg ikke turde at lukke mine silker ind til de store høns, (sussex). jeg har derfor 2 hønsehold. Men jeg er usikker på om hun kan gå sammen med de andre når kyllingerne kommer, det virker ikke til hun er generet af de andre.
Det kan gå godt og det kan gå skidt. Prøv at se hvordan det går. Er de andre høner fjendtlige, så må hønen isoleres. Jeg har kun haft kyllinger og hønemor gående sammen med flokken, og det er gået godt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2014, 19:03 »
Mange tak for dine svar.
Nu har jeg købt en super lommelygte, som jeg så har gennemlyst dem med.
Først lyste jeg et alm.Æg fra idag, det kan man jo lyse gennem.
Da jeg så lyste de æg hun lægger på, der kan man ligesom se at luft lommen er blevet større. Derudover er de mørke inden i, kan med andre ord ikke lyse gennem dem. Men jeg synes ikke jeg kan se noget blodåre der ligner en edderkop.
Kan det hjælpe noget? Ved ikke om der er kyllinger derinde? Hun har lagt på dem 12 dage..

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2014, 08:04 »
hvis ikke du kan lyse igennem dem, så sker der et eller med udviklingen inden i. Prøv og lyse dem igen om 4-6dage. Der skulle der gerne være en tydelig forskel på om de er gået i stå eller følger udviklingen
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2014, 19:30 »
Efter at have søgt nettet tyndt for billeder af lysning. Har jeg igen været ude at genere den lille flade dame.
Nu er jeg sikker på at der er liv inde I de små æg.
Det ser ud til at vi får et par lyse sussex og et par silker om en uges tid:-)