Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: indsamle æg til rugemaskine?  (Læst 1494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette.V

• Passiv bruger
indsamle æg til rugemaskine?
« Dato: 18 Marts , 2014, 21:34 »
Jeg har tre høner, som jeg ikke helt tror på som rugemødre. Derfor har jeg fået lovning på nogle pladser i en rugemaskine. Men hvordan indsamler jeg æg til rugemaskinen? Hvor lang tid kan æggene klare sig fra de er lagt til de ender i maskinen? Og hvordan bør de opbevares i opholdet mellem høne og maskine? Skal jeg tjekke om æggene er befrugtede eller bare krydse fingre, når jeg ser hanen være på alle høner dagligt? Håber nogen har nogle gode brugbare erfaringer at øse ud af. Venlig hilsen Mette

Offline Ann M

• Passiv bruger
Sv: indsamle æg til rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2014, 21:50 »
Hej Mette. Jeg tager æg - pæne og rene og uden fejl - fra mine høns, der er over 1 år og ligger dem i en æggebakke. Stiller den på en mursten på skrå og vender Bakken 2 gange hver dag, mens jeg fylder i hver dag. Kan samles indenfor 8 dage. Skal dog stilles koldt mellem 12 og 15 grader (mine står i garagen). Mvh. Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.5 laksefarvede Faverolles
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline maja1981

• Bruger
Sv: indsamle æg til rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2014, 21:54 »
Hej Mette.
jeg indsamler daglig æg til rugning.

de kommer i en æggebakke med spidsen nedad, og med en klods eller andet under i den ene side af bakken så ægene står skråt. denne klods flytter jeg fra side til side 1 gang dagligt (nogle gør det 2 gange dagligt)

de står i et rum på 10-12 grader som er det optimale.
de skulle kunne stå ca 2 uger uden det går ud over befrugtningen. står de længere tid skulle det gå lidt ud over befrugtningen da de så er ved at være for gamle. nogle har dog held med helt op til 3 uger.

du kan ikke se om ægene er befrugtet før de har været i rugemaskinen i min. 4-5 dage. de fleste lyser ægene på dag 7 hvor befrugtningen tydeligt kan ses.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.