Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så fik jeg endelig høns  (Læst 1528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinaK

• Passiv bruger
Så fik jeg endelig høns
« Dato: 17 Marts , 2014, 10:39 »
Hej med jer,
det er vist første gang jeg skriver herinde, for jeg har hidtil kun haft PLANER om høns - men jeg har til gengæld fulgt flittigt med I jeres andres indlæg :-)

I lørdags var så den store dag, hvor jeg hentede 3 sussex hos Bangs. Det er en hvid (Isabella), 2 sorte, som har henholdsvis hvide fødder (Peber) og gule fødder (Mojo).

Jeg kan godt se på dem, at de nok ikke helt lever op til standarden for Sussex høns - men fred være med det. Jeg har valgt Bangs, fordi de skulle være sunde og dyrlægetjekkede. De skal gå i hele vores villa-have (hæk med hundehegn) og sove i et lille legehus, som er blevet forsynet med redekasse, siddepind og vand- og fodertårn. Og så skal de være til glæde for mig og min familie - og gerne give lidt hyggeæg :-)

De er indtil videre faldet godt til, selvom de var generte lørdag og første halvdel af søndagen. Men søndag efter middag satte jeg mig ud til dem og lokkede godt med regnorme og andet guf og pludselig syntes de at det var på tide at komme ud og udforske haven. Og så tog fanden ved dem - pludselig kunne de selv og de er nu i gang med at undersøge hele haven og alle den lækkerbiskner.

Jeg dyrker økologisk have, har ikke så meget græs, men masser af bede, hvor der komposteres direkte på jorden, så der er et dejligt krible-krable liv under overfladen, så der kradses ivrigt i jorden :-)

Kan næsten ikke vente med at komme hjem i dag og se til dem :-)

De har iøvrigt lagt et enkelt æg i nat - desværre fra pinden, så det er naturligvis smadret - men æggeblommen var dejlig gul :-)

Håber, at de finder ud af at gøre det i redekassen i stedet - ellers er det da et spild :-/

Hilsen Tina, nyslået hønseejer :-)
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Så fik jeg endelig høns
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2014, 13:19 »
Tillykke med dine høns, og velkommen ;) Skønt med så mange der ramt af hønsefeber ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2014, 17:07 »
Jeg fik 4 høns for første gang sidste sensommer.
Det har været en enorm kilde til glæde og sjov at have dem.

Vi har først turdet lukke dem i haven for et par uger siden. Inden da gik de i hønsehus med lukket, delvist overdækket, gård.

Vi mistede desværre en høne for knap en måneds tid siden. Hun blev syg, og jeg kunne tilsidst ikke holde ud, at hun havde det sådan. Så jeg måtte på den med aflivning :'(
Det er ikke den fedeste del ved det at have høns!

Men glæden ved at opleve de andre madører i haven, gør nu alligevel op for det sørgelige.. De render i r*ven på mig i haven, og de ordner bede osv :))
Fantastisk at have fået hjælp i haven.

Kattene kan vi slet ikke undvære, efter hønsene er flyttet ind (kunne vi nu heller ikke før <3). Der er både mus og rotter, som interesserer sig for hønsehus og gård. Men de møder deres endeligt, kan vi se på terrassen, hvor stolte katte lægger deres fangst til parade ;)

Jeg deler din begejstring og skal have mig et par unge høns mere til flokken om nogle uger (har også "bare" hybrider)
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2014, 17:10 »
Her ses to af mine piger i hønsegården med livvagten, den hvide kat Birger <3
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2014, 17:26 »
Tillykke  :D <I <I

Offline TinaK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2014, 11:56 »
Nå, men så har vi været hønse-ejere i en uge - og jeg har spejdet med længsel efter æg. Men intet held overhovedet - i dag lukkede jeg lidt sent ud af huset og gik lige lidt med damerne for at sige god morgen. Min datter spørger så, hvor den 3. er henne? Jeg kigger forvirret rundt - hun var da lige her men nej, hun er pist væk. Jeg leder lidt og omme på den anden side af huset ved kompostbunkerne, kan jeg høre nogle "indeklemte" lyde og tror at hønen sidder fast et sted. Men nej, hun ligger inde mellem 2 kompostkasser, klemt op mod husmuren og siger sjove lyde. Jeg tænker mit og får mine unger ind i huset, så hun kan ligge i fred og en halv time senere går jeg ud for at se, om hun stadig ligger der. Det gør hun ikke - til gengæld er der en hulning i en dynge visne blade med 4 smukke æg, som jeg i begejstringens hede ikke får fotograferet - men I kan få et billede af min datter med æggene i kurv. Hvor er jeg bare glad :-)
Hilsen Tina
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
0.2 Børn af egen avl

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2014, 11:58 »
Skønt med æg og dejligt billede  :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2014, 12:00 »
Hehe

Ja, når høns får "for" meget frihed på friland fra tidlig morgen og til sengetid, så kan man godt risikere at æggene havner alle andre steder end i rederne.  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TinaK

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Marts , 2014, 12:08 »
Tja, sådan kan det jo gå, når man tror, man har styr på det. Men egentlig er jeg ikke utilfreds med stedet, for det er beskyttet, så man ikke kommer til at træde æggene i stykker ved et tilfælde - og så er det faktisk lige ved vores bagdør, så det er da hurtigt lige at kigge, om der skulle være gevinst :-) Faktisk må de godt blive ved med at bruge det sted, må se, hvad der sker i morgen eller om hun bliver sur over at jeg hugger hendes æg og finder et andet sted!  ::)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
0.2 Børn af egen avl

Offline fle.bir