Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: regnvand og høns  (Læst 11223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
regnvand og høns
« Dato: 16 Marts , 2014, 21:33 »
Hej alle sammen
Jeg ved at man ikke må samle regnvand fra taget og bruge det som drikkevand til hønsene. Nu er mit spørgsmål om der findes nogen måde at samle det på så man undgår risikoen for fugleinfluenza?
Gitte

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: regnvand og høns
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2014, 07:45 »
jamen det er der da helt sikkert. Der findes forskellige former for vandrensnings anlæg og seperatorer, men umiddelbart tror jeg at det vil være alt for bøvlet og omkostningsfuldt til en hobby besætning
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2014, 21:43 »
Okay, tak for dit svar

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2014, 09:23 »
Jeg stiller mig lidt undrende over at man ikke må bruge regnvand til sine høns? Hvorfor dog ikke det?
Nedløns røret fra min lade løber ned I hønsegården, hvor det så løber ud I en tagrande nede ved jorden, for at ende uden for hønsegården. Mine høns elsker at kunne drikke vand I bevægelse,når det regner. Men burde jeg stoppe det?

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2014, 10:04 »
Da jeg for mange år siden lå i telt på Saltholm, hentede vi vand ved kromanden. Det var opsamlet fra hans tage.
Det var iflg. ham den eneste mulighed for at få ferskvand på øen, hvis de ikke ville have det hele sejlet over.
Om sommeren sejlede Amagerbønderne kvæg og gæs til øen, hor de græssede hele sommeren.
Hverken dyr eller mennesker blev skadet af det opsamlede vand.
Man kan også blive for hysterisk.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2014, 13:11 »
..og man må heller ikke plukke og spise et sommer-jordbær fra sin egen have længere UDEN at have vasket det først med risiko for at få dværgbændelorm og andre smitsomme ting fra naturen.. Jeg er enig i, at man kan blive for hysterisk.. Men om der ligefrem er lovgivet om det med regnvandet, ved jeg ikke :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2014, 14:18 »
Jeg har lavet en hurtig søgning på nettet, og amerikanerne bruger bare vandet, de samler fra tagene. Skal ikke kunne sige om det er fordi, de har det varmere derhenne, så vækst af skadelige organismer hæmmes, men så kan man vel vaske det tag, man samler vand fra et par gange årligt. Det kunne være en pvc-tagplade, som jeg forestiller mig er lettere at rengøre end tagsten.

Der er åbenbart en del mennesker, der bruger det system til deres heste. Heste er dog større dyr, hvilket kan være en faktor for større modstandskraft. http://www.heste-nettet.dk/forum/34/34023/34023/

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2014, 14:36 »
Nogle typer af tagplader - ved ikke om det er alle - er behandlet med fungicider, så der ikke kommer mos og andet snask på dem alt for hurtigt. Det kan så komme med over i regnvandet, når man samler det ind. Akvariefisk kan dø af det...

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2014, 14:50 »
Klart nok, så skal man nok lige tænke sig om.. Men et ældre tag fx, der er vasket/skrubbet med vand, det burde ikke give giftige ting i vandet. Og hvis man samtidig er meget hygiejnisk omkring regnvandet, så kan jeg ikke se, at der kunne ske det store ved det. I sommerperioden ville jeg nok foretrække Vand fra hanen,for opsamlet vand, der står stille og bliver varmt måske er for bakteriefyldt!?!?
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2014, 13:58 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2014, 15:29 »
Præcis, glemte at tilføje at stillestående og varmt vand kan være bakteriebomber om sommeren.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2014, 17:06 »
Hummmm  <J
Ja der er dælme så mange regler og love, det er slet ikke er til at følge med i, om man gør noget forkert. Men nu tænker jeg bare højt.....  kikker op på mit tag.. <A  ...Har JEG lyst til at drikke vandet der kommer derfra......tænke tænke  ??? øøhhh
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Marts , 2014, 17:11 »
Asbest-tagflader som har ligget der i mange år afgiver masser af asbestfibre - Jeg bruger regnvandsopsamling (fra tegltag) til pynte-havepotter og blomstervanding men aldrig til grønsager og drivhuse. Det kunne aldrig falde mig ind at vande dyr med forurenet vand.
Sonja

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2014, 18:04 »
Jeg ville heller ikke bruge regnvandet fra tegltaget, men vandet fra halvtaget, der er af plastik har jeg ikke noget imod at bruge såfremt vandtønden også er ren.

Jeg ville umiddelbart heller ikke drikke fra en sø eller å, men det er nok fordi jeg er vant til postevand.

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2014, 19:29 »
Hvad med vandtårne? Det bruges på forskellig vis i hele verden.
Vi har tjæret bliktag med meget høj rejsning, så naturen renser det for os.Det ville ikke genere mig at drikke vand derfra, hvis vores brønd kører tør en dag.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2014, 19:59 »
Hvis vi gjorde det ville det dreje sig om et tag med nye stål trapez tagplader.