Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mere fjerspisning - jeg bliver træt!  (Læst 4633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Mere fjerspisning - jeg bliver træt!
« Dato: 15 Marts , 2014, 19:23 »
For et par måneder siden aflivede vi synderen i hønsegården, troede vi ihvertfald. En af hønerne havde genoptaget en uskik fra sidste år med at plukke fjer af de andre høner og æde fjerene - det døde den af! Nu har jeg opdaget at ihvertfald én af de andre er smittet med uvanen og gennem de sidste par uger har plukket hanen og en af de andre høner voldsomt i nakken  >:( Så jeg tænker, at jeg også bliver nødt til at aflive den, men hvad tænker I om resten af flokken? Vil den næste træde frem i rækken og fortsætte? Skal jeg gøre kort proces og aflive dem alle og starte med en ny flok? Lige nu er jeg bare SÅ træt af høns ..... ØV altså :o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Mere fjerspisning - jeg bliver træt!
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2014, 22:26 »
Uha det lyder udfordrende. Jeg har ikke læst en evt. tidligere tråd, så: Har du prøvet hjortetaksolie?
Og evt. mere action/aktiviteter i hønsegården, hvis den er gået hen og blevet øde/bar jord?
Lykke til☀️

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Mere fjerspisning - jeg bliver træt!
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2014, 09:57 »
Lyder bestemt som en rigtig dårlig vane dine høns der har tillagt sig. Om de måske mangler et eller andet, f.eks. vitaminer/mineraler eller rodemateriale i hus/gård, kunne overveje.
Når de er startet på uvanen, kan jeg forestille mig der skal ret meget til for at få det stoppet.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Mere fjerspisning - jeg bliver træt!
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2014, 16:51 »
For et par måneder siden aflivede vi synderen i hønsegården, troede vi ihvertfald. En af hønerne havde genoptaget en uskik fra sidste år med at plukke fjer af de andre høner og æde fjerene - det døde den af! Nu har jeg opdaget at ihvertfald én af de andre er smittet med uvanen og gennem de sidste par uger har plukket hanen og en af de andre høner voldsomt i nakken  >:( Så jeg tænker, at jeg også bliver nødt til at aflive den, men hvad tænker I om resten af flokken? Vil den næste træde frem i rækken og fortsætte? Skal jeg gøre kort proces og aflive dem alle og starte med en ny flok? Lige nu er jeg bare SÅ træt af høns ..... ØV altså :o

Det har altid været et tilbagevendende problem som er svært at komme til livs.Når jeg har haft problemet i længere tid,har jeg altid slagtet den høne der som den eneste ikke mangler fjer.Det er ikke altid løsningen,da andre i flokken kan tage over.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Mere fjerspisning - jeg bliver træt!
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2014, 18:00 »
Fjerspiseren aka Dumme Høne plukker hanen, når de sidder på pinden - jeg tror, at det foregår om morgenen, inden de bliver lukket ud. Den høne, som det også er gået ud over, blev plukket, når hun var inde i redekassen for at lægge æg, mens Dumme Høne legede skruk derinde >:(

Jeg har jo tidligere forsøgt med hjortetaksolien, vitaminer og råt kød, hvad der hjalp sidst, er jeg ikke lige klar på, men det har ihvertfald ikke haft nogen langtidseffekt, eftersom balladen er startet igen.

Stort suk  ::) ...... jeg må hellere "vende skråen" et par gange og give Dumme Høne og resten af flokken en chance. Jeg forsøger med hjortetaksolien (altså det lugter bare SÅ fælt), inden øksen bliver fundet frem  /1

Tak for input  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Mere fjerspisning - jeg bliver træt!
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2014, 14:44 »
Nå, men det hjalp at plaske hjortetaksolie i nakken på hanen - det hjalp ihvertfald på fjerplukkeriet i nakken ...... nu er hun så begyndt at plukke ham i rumpen istedet  <W Jeg kan selvfølgelig også begynde at give ham en tur i rumpen (skal ikke misforstås!!!), men det lugter bare så fælt det olie-væsen, og når han træder hønerne, kommer olien jo også på deres fjer og ender endeligt på æggene :(

Jeg tænker, at løsningen bliver øksen til Dumme Høne, men hvad med hanen? Er der ikke nok hane i hanen, eftersom han lader sig plukke? Hvad tænker I?

Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Mere fjerspisning - jeg bliver træt!
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2014, 19:40 »
Vores faverolle hane har også mistet sit skæg til en fjerplukker.

Om han er standen værdig ved jeg endnu ikke - han er glimrende i haven til vores små tøser på 2 og 4 år, der er ikke megen aggressivitet i ham. Tøserne har også fået til vane at fange ham ved at gribe fat i hans halefjer. Så vi holder ham også lidt nede, præventivt :)

Hanen er dog vældig interesseret i at træde hønerne, så lidt mand er der dog i ham. Omend der er knap så meget gentle-man...
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire