Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilføjede høns - hvornår kommer æg?  (Læst 3003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
Tilføjede høns - hvornår kommer æg?
« Dato: 14 Marts , 2014, 11:03 »
Vi havde 2 Wyandotter og 1 Sussex høne - d. 2 marts tilføjede vi en Islændansk Landnam, en Maran og en Engelsk haleløs Araucana, som kom fra samme flok. Islænderen er mellemstørrelse, men ellers er resten store.

Fra første dag fik vi fine små hvide/hvid-rosa æg. De oprindelige 3 giver gul-brune-beige æg og jeg mistænker derfor islændingen for at give de hvide. Der er dog trofast kommet et hver dag - 2 gange endda store med 2 blommer i!

Hvornår kan jeg forvente de Araucanaen og Maranen giver æg? Eller KAN Araucanaen også lægge de små hvide æg?

Her ser I vores Sussex-æg til højre og et eksemplar af de hvide æg vi får dagligt.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2014, 11:14 Fra Honningsvesken »
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilføjede høns - hvornår kommer æg?
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2014, 11:27 »
Nu er det nok ikke en Engelsk Araucana du har, for de skal nemlig have hale.

Men både Araucana og Engelsk Araucana skal lægge turkisBLÅ æg.

Men efterhånden er der jo 1000vis af mystiske krydsninger i omløb. For det er højeste mode pt. at krydse alt som lægger blå æg med alt andet i jagten på Grünlæggeren/grønlægger, som egentlig oprindeligt er en industrihybrid, men som folk efterhånden tror er en race.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2014, 11:37 »
Det er æg fra din islandske høne til venstre. Hvornår de andre kommer med æg er ikke til at sige. mange faktorer kan spille ind. Landnamshøns er gode æglæggere og ikke sarte hvad angår flytning, foderforandringer og lignende. :-)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2014, 11:40 »
Jeg mistænker nemlig også, at Araucanaen ikke er ren - og så vil jeg nemlig kontakte sælgeren og høre om vi kan bytte eller få en anden høne. Jeg vil i hvert fald ikke betale ren-race-priser for blandingshøns :)

Men hvis hun nu ikke er ren - hvor lang tid skal der så gå fra ankomsten til at de farvede æg burde være kommet? Maranen mangler jo også at bevise "sit værd".

Det lyder måske hårdt, men vi ville gerne have høns med forskellig "farvepalet" pga. varieteten, men også så vi har et indblik i hvem der ligger vindæg, hvem der er stabil æglægger og hvem der måske er gået helt i stå.
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2014, 11:43 »
Det er æg fra din islandske høne til venstre. Hvornår de andre kommer med æg er ikke til at sige. mange faktorer kan spille ind. Landnamshøns er gode æglæggere og ikke sarte hvad angår flytning, foderforandringer og lignende. :-)

Hun er skam også hurtigt blevet hustandens favorit - min søn elsker sin lille vikingehøne og har navngivet hende Jytte!  ;D
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2014, 12:00 »
Nu ved jeg så ikke hvad de har betalt for dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2014, 12:07 »
150 pr. høne
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana