Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu et spørgsmål om skruk høne ;)  (Læst 1303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haugaard

• Passiv bruger
Endnu et spørgsmål om skruk høne ;)
« Dato: 13 Marts , 2014, 18:03 »
Hejsa

Første år jeg selv gir det en chance at ruge ud under skruk høne, så har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med... :)

Har en skruk høne, hun ligger hele dagen , kan nemt få hende væk, men når jeg smutter lægger hun sig igen..

Hun ligger på 7-8 nu "ikke befrugtet" de bliver vendt og drejet som de nu skal, men hen under aften vil hun op at sidde, enten på pinden eller i vindues karmen, men ville jo gerne at hun blev liggende da jeg har bestilt rugeæg, og har lagt lidt snyd ind under hende for at holde hende der og se om hun passede dem, og det gør hun så men kun om dagen..

Men er det normalt det hun laver der, eller skal hun have lidt længere tid inden der kommer rugeæg under hende?

Hun har lagt skruk i 10-14 dage nu..

Vh
René

0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Endnu et spørgsmål om skruk høne ;)
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2014, 19:30 »
Hun er jo åbenbart ikke HELT skruk.. En rigtig skruk ligger fuldstændig punkteret dag og nat og er kun lige ude for at skide, drikke og spise en til to gange dagligt...ellers ligger den total punkteret. Jeg havde hele to stk sidste år, der opførte sig ligesom din..de var kun dagsskruk, og det kommer der altså ingen kyllinger ud af, desværre :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Endnu et spørgsmål om skruk høne ;)
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2014, 19:32 »
Det er meget normalt at en høne i starten af skruktiden ikke er helt stabil = går af reden om natten eller i læmgere tid om dagen, men jeg synes det er lang tid at hun har gjort det hvis det er 10-14 dage nu. Mine gør det max den første uge og så lægger de helt fast.

Du bør nok ikke lægge rugeæggene under hende førend hun ligger helt fast, altså bliver på æggene også om natten, du kan evt. lokke hendes rugeinstinkter ved at lægge endnu flere æg i reden enten plastik eller andre ubefrugtede æg. Jeg tror, at rugeæggene har bedre af at du opbevarer dem efter de vejledninger der er for opbevaring af rugeæg, end hvis du giver dem til din ustabile skruk. Rugeæg kan jo faktisk holde sig i lang tid, så selvom hun skal have en uge eller to mere inden hun er stabil, så går det nok også.

Held og lykke med ruge-projektet.
Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.