Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forsvindingsreder vs. alm. reder!?  (Læst 4328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Forsvindingsreder vs. alm. reder!?
« Dato: 27 Marts , 2009, 22:31 »
Jeg havde da tænkt mig at have de helt almindelige reder, lavet af gamle ølkasser, transportkasser, eller hvad ved jeg. Men nu siger en i familien, at hvis man ikke tar' æggene hurtigt nok, spiser hønsene dem selv  ???

Fortæl mig lige at det kun er i sjældne tilfælde, og at en alm. rede er fin nok?  ;D

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Forsvindingsreder vs. alm. reder!?
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2009, 22:39 »
Der er vist nogle høns, der har den uskik at spise deres egne æg. Meeen de fleste lader nok være.
Jeg har forsvindingsreder, men har fundet ud af at det vist mere er forhandlerne der synes de er smarte end hønsene. ;) De er ret dyre og det er jo smart for forhandleren. Jeg har hørt om en del høns, der ikke gider lægge æg i forsvindingsrederne.
Min kære Tante Skrap lagde pænt æg i forsvindingsreden så længe der var hø eller halm i bunden, så hun ikke kunne se hullet i reden. Var hullet synligt rendte hun ind og ud af huset og ville ikke lægge sit æg i reden. Jeg gik i haven og gik ind og dækkede hullet til med lidt spåner og straks lagde hun sit æg i kassen. Det er altid den samme rede hun lægger æg i og også den hun ruger i nu. Det er åbenbart den "fede" rede. ::)

Så alt i alt synes jeg ikke forsvindingsreder er et særligt stort hit, men det er nok en smagssag. ??? Nu har jeg jo rederne, så nu bliver de.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2009, 03:45 »
hos mig er problemet hvis jeg lader æggene ligge for længe i reden  så skrukker mine høner
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2009, 09:09 »
Jeg havde kun en høne, der var begyndt at lægge æg og selvom jeg tog ægget hver eftermiddag (for det faldt jo ikke ned i hullet i reden), når jeg kom hjem fra arbejde lagde hønen sig skruk efter 2-3 uger. Det er jo også Silkehøns, jeg har, og de er jo berømte for at skrukke på livet løs. ::) Så ingen spiseæg nu - "kun" rugeæg. :P

Jeg tror absolut ikke man skal være "religiøs" hvad angår forsvindingsreder. Trækasser el. lign. er nok lige så godt til det lille hønsehold som mit. Men nu er rederne jo som sagt købt, så de bliver. Det kan være de er bedre, hvis man har en del høns, så de efterfølgende høns ikke tramper på/skider på/æder de æg, der bliver lagt først. :)
Mange hilsner
Stinne

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2009, 09:43 »
Christina: Se forresten den her tråd. Måske den kan uddybe emnet. :)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3316.msg27409.html#msg27409
Mange hilsner
Stinne