Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vasker i jeres æg  (Læst 8907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard14

• Passiv bruger
Vasker i jeres æg
« Dato: 09 Marts , 2014, 20:38 »
Hej vasker i jeres Moskus ande æg inden de skal i rugemaskinen hvis de er for beskidte ?

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Vasker i jeres æg
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2014, 20:40 »
Jeg vil godt lige være med på en lytter her ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2014, 20:37 »
nu er jeg jo ikke så erfaren i rugning i maskine, men har en hel del anderugninger som erfaring :). jeg ville ikke deciteret vaske dem, men i stedet skrabe skidt af hvis der sidder meget fast på og give ægene et syrebad så hinden bliver opløst.

mine ænder ruger selv ret beskidt æg og her bliver noget af skidtet slebet af sammen med den hinde der er på. selv om ægene ikke ser helt rene ud kommer der ællinger ud af dem.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2014, 22:34 »
hønseæg vasken under rindende kuldslået vand med en grydesvamp, jeg ville gøre det samme med andeæg, men hvorfor ikk lade dem ruge selv det gør de godt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 10 Marts , 2014, 22:50 »
Jeg tror anbefalingen generelt er at man skal undlade at vaske æg. Ved vask af æg risikerer man at få tilstoppet/lukket de små porer i skallen som skal sørge for tilførsel af ilt.
Mvh
Erik Andersen

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2014, 19:02 »
Jeg fik ruget nogle gåseæg ud hos en, der ruger ufattelig mange æg ud. Han sagde, at jeg selv skulle vaske dem inden jeg kom med dem.
Jeg forstår ikke helt det med de tilstoppede porer i skallen. Når en and ruger, gnider/ruller den æggene under sig. Den omtalte hinde forsvinder muligvis, men hvad med den voks, anden selv bruger til dens fjer? Bliver ægget ikke også voksbehandlet i porer osv? Jeg har tit set beskidte æg blive til ællinger - også dem med lidt lort på. Når andemor ruller et æg med lidt lort på måske op ad et andet æg med lidt lort på, med succes, kan jeg ikke forstå at nogle folk siger:"Pas nu på at vaske æggene godt, ellers kan bakterier vandre igemmen skallen og slå fostret ihjel". Er det bare mig - eller er der noget der ikke helt passer?
Mvh Torben

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2014, 10:30 »
Vi har aldrig vasket æggene før udrugning. Det gør fjerkræet heller ikke.  ;)

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2014, 12:33 »
Når ænderne og gæssene ruger selv, så blander jeg mig ikke i om æggene er rene eller ej, det tror jeg at fuglene er bedst til.
Noget andet er når jeg tager æg ind for ruge dem i maskine. Så står de i æggevuggeren som de er indtil de skal i rugemaskinen sammen med hønseæggene hver søndag. Først lige inden de skal i rugemaskinen, gør jeg som Kristian K skriver, nemlig vasker dem GRUNDIGT med en ny ren grydesvamp under kuldslået rindende vand. Hvis man vasker eller tørrer med en våd klud efter at æggene har ligget til opløsning af skidtet i en skål eller lignende, så er der risiko for at man bare flytter rundt på skidtet - derfor vask under rindende vand.
Det har hos mig to formål:
For det første er der mindre risiko for spredning af skidtet til de mange andre æg i maskinen via den varme cirkulerende luft.
For det andet kan jeg meget tidligere og tydeligere lyse og se om æggene er ubefrugtede, så de kan fjernes og give plads i maskinen og efter kogning give noget fantastisk godt opdrætsfoder.

Flere er åbenbart uenige i dette, men det er min praktiske holdning til spørgsmålet og det fungerer fremragende her på min parcel.

mvh Steffen (Lundur)
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2014, 13:19 »
Hvis  de har ligget i vådt mudder og afføring, plejede jeg lige at skylle dem og lade dem dryppe af. Tørre æg har jeg aldrig gjort andet ved end lige forsigtigt børste klatter og støv af. Jeg fik næsten lige så mange ællinger og gæslinger ud af det, som de indlagte æg.
Jeg har lært fra de gamle, at man skal passe på med at gnide på æggene. Det har også holdt stik.
Hvis moderdyret kommer til at ridse æggene, gør det ikke så meget.  Det sker i det miljø, hvor der er samme bakterieflora, som de burde være immune overfor gennem skrukken.
Miljøet i rugemaskinen er et andet, så derfor er det nok ikke så smart at gnide hårdt på dem eller bruge kemikalier.
Sådan har jeg fået det forklaret. 

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2014, 17:22 »
Så vidt jeg er orienteret så skal man generelt ikke gøre æg våde da det gør skalle gennemtrængelig for bakterier. Skallen beskytter fra naturen fostret mod bakterieangreb men denne beskyttelse forsvinder hvis skallen gøres (vand)våd. Derfor skal man heller ikke vaske hønseæg der skal spises.
Sonja