Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Anbefal købe-hønsehus  (Læst 13751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkegodthaab

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Anbefal købe-hønsehus
« Dato: 09 Marts , 2014, 19:55 »
Hej alle

Jeg er igang med etablering af hønsehold på 5 høner og er på udkig efter et godt færdigt hønsehus.
Vi kan godt selv samle, rævesikre mv, men det skal være som et samlesæt.

Jeg har haft kig på et større hus, som på en hjemmeside hedder Uldbjerg og på en anden side hedder 'xxl'. Huset er 277 cm langt incl hønsegården.
Da jeg tjekker de to sider på trustpilot, får de dog meget tvivlsomme anmeldelser og jeg er betænkelig ved at lægge 3-4000 kr.

Kan I anbefale mig et sted, hvor man kan købe et fint hønsehus incl gård?
Ønskerne til gården er følgende;
Hønsehuset skal være hævet, så hønsene kan gå under
Plads til minimum 5 store høns
Ventilation/ mulighed for god udluftning
Udvendig rugekasse med åbning



Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2014, 20:25 »
Allerførst til lykke med beslutningen /o - og held og lykke!

Dernæst vil jeg sige at det viste hønsehus måske vil være tjenligt fra nu og til vinter, men du skal nok ikke gøre dig store forhåbninger om holdbarheden. Samtidigt passer det uvægerligt til langt færre høns end producenten oplyser. Men som sommer-opstarts-hus er det sikkert fint.

Alle jeg har hørt udtale sig om den type huse siger: Byg selv. Det koster, men holder. Som alternativ kan man søge brugte legehuse, eller måske købe et elevarbejde på den lokale tekniske skole. Det kommer til at koste at bygge selv, som regel mere end man lige kan budgettere på et stykke A4. Inspiration er der masser af på nettet, Google og Forum her har masser af forslag: https://www.google.dk/search?q=chicken+coops&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=cb4cU7PvINLn7Aby94HQCA&ved=0CDwQsAQ&biw=1280&bih=618

Jeg går ud fra det hus du har set på er dette:
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Lykkegodthaab

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2014, 20:34 »
Ja, det er præcis det, men jeg var usikker på, om det var ok at referere til specifikke hjemmesider mv.

Tak for svar.
Så må jeg igang med at undersøge, hvilket træ der skal bruges osv. Det er godt nok en hel ny verden;)

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2014, 20:42 »
Huse som det viste og mange, mange andre importeres i tusindvis fra fjernøsten, og sælges overalt, både fra dyrehandlere, trælasthandlere, grovvareselskaber osv. - men de er altså ikke meget værd i Danmark. Jeg har ikke haft et selv, - men har hørt at mange er blevet skuffede over holdbarheden.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2014, 21:56 »
Hvis du selv kan lave en fornuftig hønsegård, så vil jeg anbefale dig at enten kaste dig over byggeprojektet selv, jeg vil love dig at du kan få alle de gode råd og fif du overhovedet kan tænke dig til at du gerne vil have, ved blot at spørge herinde.

Hvis du ikke har mod på at bygge selv, så kig efter et solidt legehus som du så nemt kan bygge om til hønsehus.

Det vigtigste er at huset kan laves tæt for træk, så det ikke suser ind med kold luft til hønsene, det tåler de meget dårligt.

Et brugt lejehus i fornuftig størrelse (3-4 m2) vil passe fint til dine fem høns og måske også flere hvis det bliver indrettet praktisk.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2014, 22:12 »
Hvis du har lidt tålmodighed mht opstartsdato, skulle du prøve at kontakte nogle tekniske skoler i nærheden og forhøre dig om de kunne tænke sig, at lave et hønsehus. Tømrere skal i forbindelse med afsluttende prøve lave et stykke arbejde, og det kunne jo passende være et hønsehus. Det færdige produkt sælges normalt for materialeprisen. Du skal så selv skaffe en vognmand der kan løfte huset op ved den tekniske skole, transportere det til din adresse og placere det hvor du ønsker at det skal stå.

Jeg gjorde noget tilsvarende med et legehus til mine børn (for snart mange år siden). Og hvilket legehus de fik. Det var ikke muligt at købe noget i tilsvarende kvalitet/udførelse andre steder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #6 Dato: 10 Marts , 2014, 10:50 »
Jeg kender den type huse, og de er ikke velegnede som helårs-boliger. De høns, jeg har passet 2 somre i sådan et hus fik med tiden en ekstra løbegård af 10 meter dyrehegn, og det hjalp da på sagen. Men huset er for koldt til vinterbrug, og i stærk blæst kan det vælte. Jeg ville også foretrække et legehus/udhus med et godt gulv og en planketykkelse på min. 28 mm minimum.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #7 Dato: 10 Marts , 2014, 11:10 »
Hvis logistikken kan komme på plads, kunne dette hønsehus måske være en mulighed: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=37762.msg324856;topicseen#new

Desværre ingen billeder pt., så svært at vurdere hvor godt og solidt det er.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2014, 11:24 »
Jeg har desværre ikke hørt særlig godt om den type hønsehus du har set :-\.

Som andre foreslår, ville jeg også ringe til en produktionsskole. Der er en del i Jylland, og de fleste har en butik tilknyttet. Ingen har et decideret hønshus på listen, men mon ikke, de kunne tænke sig at bygge et til dig, hvis du ringer og taler med dem?

https://www.google.dk/#q=produktionsskole+nordjylland
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2014, 11:46 »
jeg har set at disse hønsehuse/gårde hurtigt blive løse i "ledende" og at de ikke er se så godt ud efter en vinter, da de ikke er træbeskøttet nok.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2014, 13:17 »
Jeg har et Mejlskov hønsehus, som jeg har haft i nogle år nu og det er super fint, god kvalitet(vejrbestandige plader), tæt og ser stadig ud næsten som nyt.
Fine detaljer med udluftning, naturligt lyst pga taget, god dørstørrelse og man kan stå i det og muge.

http://www.maxpetfood.dk/h%C3%B8nsehus-spidst-p-618.html?osCsid=vidf0dlfhi1d9jj51gmdgglk33

Men hønsegården skal du jo så selv stå for i den model :-)

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2014, 13:24 »
Du er vist en af de få der har et velfungerende mejlskov hønsehus. Hvis man søger herinde finder man en del skrækhistorier om hvor slemme de kan være til at gå fra hinanden og blive utætte.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2014, 14:02 »
Jeg har kun hørt om Tanjas "skrækhistorie" og det er en helt anden model, den model jeg har har hverken gummifuger eller udvendig rugekasse.
Også er der 2 andre herinde der tidligere har klaget over at ved den helt lille model med skrå tag er der problemer med kondens inde i huset.
Der er én der har nævnt at huset har skilt ad ved samlingerne og det skyldtes at huset var klodset utilstrækkeligt op og derfor havde givet sig (ifølge ejeren selv).

Huset er lavet i trailerplader så det er meget svært at finde noget der er mere vejrbestandig og vedligeholdelsefrit end det ...

Så ja den model jeg har er absolut anbefalelsesværdig!
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2014, 23:03 »
Det hus som palletti viser et billede af har vi købt.

Det er lavet af pap-træ, og den eneste grund til at det stadig står op efter stormene er at det er blevet udvidet med en løbegård der giver stivhed i huset samt at huset er forankret i en leca-blok sokkel med patentbånd.

Der er en meget lang liste af problemer med det hus, byg dig et godt hus selv!!!

Kunne jeg gøre tingene om med den viden jeg har i dag, ville jeg selv have bygget et hus der var meget større med indbygget opbevaringsrum til hønseting og foder, og så ville jeg lydisolere huset for naboernes skyld.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Anbefal købe-hønsehus
« Svar #14 Dato: 30 Marts , 2014, 18:15 »
Den type "paptræshuse" kunne jeg forestille mig var ok hvis de står overdækket og i læ. Ellers klarer de ikke det danske klima.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger