Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hønsene ruger  (Læst 2159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Carces

• Passiv bruger
hønsene ruger
« Dato: 09 Marts , 2014, 18:41 »
Hej alle sammen

Jeg har to høns der har lagt sig til at ruge og ikke nok med at de ruger så ligger de i den samme redekasse, når den ene høne ind i mellem smutter en tur ud i hønsegården så ligger den anden altid tilbage, vi aner ikke hvor mange æg de ligger på og vi har ikke helt styr på hvor længe de har ligget men jeg vil tro 3-4 uger.
mit spørgsmål er nu hvor længe skal vi lade dem ligger der? vi ved jo ikke om æggene er befrugtet, går de selv fra reden hvis der ikke snart kommer kyllinger eller ?? hjælp vi er helt blanke....

Offline jaller9849

• Passiv bruger
Sv: hønsene ruger
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2014, 08:27 »
Hej

Jeg er ikke den store ekspert men så vidt jeg husker går der 21 dage +- et par dage.

Du kan prøve at lyse ægget i mørke ved at sætte en lille lommelygte op på ægget. Så vil du kunne se om ægget er befrugtet.

Hvis de har ligget i 3 uger må det være lige op over og hvis de har ligget i 4 uger vil jeg tro de ikke har været befrugtede.

De sidste par dage op til de klækker kan man høre ægget pippe hvis der er helt stille og man holder ægget til øret og lytter godt efter.

Jeg mener at vide at hønsene bliver ved med at ligge indtil der kommer kyllinger. Hvis æggene ikke er befrugtede så går der lang tid før de går fra rede af egen fri vilje. Alternativt kan i købe befrugtede æg og lægge under dem. De koster 10-15 kr. stykket.

Jeg håber det hjalp en lille smule :-)

Hilsen
Jacob
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hønsene ruger
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2014, 09:46 »
Få undersøgt de æg hurtigst muligt som beskrevet ovenfor. Æg klækker efter 21 dage +- en dag eller to.
I skal IKKE anskaffe nye rugeæg til dem hvis de nuværende er ubefrugtede. Hønsene spiser næsten ikke noget og får jo heller ingen motion når de ligger på æg, så de er allerede temmeligt afkræftede efter en normal rugning. Hvis æggene er ubefrugtede så skal I til at få afskrukket hønsene. De går ikke umiddelbart selv fra reden. Høns kan ikke tælle hverken kyllinger eller dage. I kan evt. i stedet anskaffe jer nogle daggamle kyllinger til dem, hvis der ikke er noget i de nuværende æg.
Få læst lidt op på hvordan man holder høns. Det er synd for både jer og hønsene, når der opstår den her slags problemer pga uvidenhed. Det er såmænd ikke så svært.
Held og lykke med høns og æg/kyllinger.

www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)